Page tree
Skip to end of metadata
Go to start of metadata

Först och främst: Har Du en stabil internetuppkoppling? Det är ett måste!

Fjärrhjälp, efter överenskommelse: klicka här >

SGX är byggt för Windows 10. Vi kan inte garantera fullgod funktion på äldre versioner av Windows.

Läs först igenom instruktionerna nedan. Om du sedan känner dig osäkra eller fastnar på något steg är det bara att ringa till oss så hjälper vi dig vidare.

Växel: 08-32 10 50 | support@antwork.se 

Steg 1: Installera nya SGX

  1. Installera nya SGX med SGX installationsprogram, https://install.antwork.se/filer/SGX.WinUI.Installer.exe
    1. Det är inget problem att ha både gamla och nya SGX installerat på datorn samtidigt och du kommer att ha tillgång till både gamla och nya SGX.
  2. Om du har problem med installationen kan du kontakta oss efter att du har verifierat nedanstående punkter. Kända problem kan vara
    1. Ditt antivirusskyddsprogram känner inte igen filen och varnar för att filen kan vara skadlig.
    2. Microsoft .Net framework 4.7.1 saknas på din dator som då behöver installeras, https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=56116
    3. Får du felmeddelandet "Gick ej att hitta startadressen" så betyder det oftast att .Net framework 4.7.1 inte är installerat.
  3. Efter lyckad installation av nya SGX har du fått en ny SGX-ikon på ditt skrivbord.
  4. Dubbelklicka på ikonen och verifiera att du kommer till inloggningsrutan. Installationen är då klar. 



  5. Verifieringen är klar. 
  6. Välj Avbryt. 

Steg 2:  Välj och verifiera inloggning

Inloggning är möjlig med e-tjänstekort, Yubikey i kombination med lösenord eller Mobilt BankID. Läs mer om inloggning, https://support.antwork.se/x/SACp.

Steg 3: Välj och verifiera datum för konvertering

  1. Bestäm ett datum då du ska gå över till nya SGX. Välj gärna en fredag eller en dag då du är ledig dagen efter eller har lite luft i kalendern så att du har tid att verifiera och kika runt i nya SGX innan du börjar jobba.
  2. Verifiera datumet med Antwork, support@antwork.se.

Steg 4: Inför konvertering

Efter sista arbetsdagen i gamla SGX.

  1. Vad som inte konverteras med till nya SGX:
    1. Skulder och fakturor.
    2. Bokföring.
  2. Se till att skicka in alla dina landstingsbesök i gamla SGX. (Besök som registrerats i gamla SG-X går att skicka från gamla SG-X även efter konverteringen).
  3. Se till att alla dina notat är signerade i gamla SGX.
  4. Ta ut bokföringsunderlag från gamla SGX och spara undan.
  5. Ta en säkerhetskopia i gamla SGX.
  6. Antwork kommer inte att spara din säkerhetskopia efter konvertering. Du måste själv spara din säkerhetskopia från gamla SGX ifall du behöver återställa informationen.
  7. Skicka dina säkerhetskopior till Antwork, se här >>>
    1. Du kan inte skicka in dina säkerhetskopior via mejl.
    2. Meddela dagen före att du planerar att konvertera till nya SGX. Vi har bara kapacitet att ta emot visst antal samtidigt.
  8. O.B.S! Inget av det du gör i gamla SGX efter att du har tagit säkerhetskopian kommer med i nya SGX. Så efter att säkerhetskopian är skickad så ska du inte längre jobba i gamla SGX.

Steg 5: Konvertering

  1. Vi konverterar dig till nya SGX.
  2. Vi återkopplar till dig via mejl när det är klart att gå igång skarpt i nya SGX. 

Steg 6: Efter konvertering

Dags att börja jobba i nya SGX.

  1. Starta SGX.
  2. Ange ditt databasnamn som du har fått av oss efter konverteringen. 
  3. Inloggning är möjlig med ditt e-tjänstekort, med Yubikey i kombination med lösenord eller med Mobilt BankID.
    1. Om du loggar in med e-tjänstekort.
      1. Stoppa in e-tjänstekortet i läsaren.
      2. Välj fliken E-legitimation.
      3. Ditt namn visas i listan.
      4. Välj Logga in.
    2. Om du loggar in med Yubikey i kombination med lösenord. 
      1. Stoppa in din Yubikey i ett USB-uttag på din dator.
      2. Välj fliken Lösenord.
      3. Ange ditt användarnamn och lösenord.
      4. Tryck på den lysande gröna ringen alternativt på det lysande gröna y:et på din Yubikey utan att lämna fältet Lösenord.
      5. Yubikeyn genererar en nyckel efter ditt lösenord och du loggas in. Du behöver inte välja Logga in.
    3. Om du loggar in med Mobilt BankID. 
      1. Välj fliken Mobilt BankID.
      2. Mata in ditt personnummer.
      3. Välj Logga in och följ instruktionerna.
  4. Om det saknas obligatoriska uppgifter kommer du att behöva fylla i dessa innan du kan fortsätta.
  5. Verifiera att dina uppgifter är korrekta.
    1. Inställningar | Administrera användare.
    2. Inställningar | Användarinställningar.
    3. Inställningar | Administrera klinik.
      1. Var speciellt noga med att kontrollera att du har rätt arvodestyp, A- eller B-praktik då detta påverkar din ersättning. 
    4. Inställningar | Klinikinställningar.
    5. Inställningar | Ersättningskoder.
    6. Inställningar | Avgiftskoder.
    7. Arkiv | Systemadministration | Systeminställningar.
  6. Verifiera e-frikort om du har ett e-frikortsavtal med ditt landsting. För att testa om e-frikortstjänsten fungerar i SGX så kan du öppna Patientregistret och välja en patient och välja  uppe i menyn.
  7. Gör några stickprov på dina senaste patienter, besök och journaler och verifiera att uppgifterna är korrekta.
  8. Om du har Nationella taxan/ARV behöver du eventuellt ställa om din standardwebbläsare. Gå till Externa länkar | ARV-portalen. Om du får ett felmeddelande och inte kan logga in ställer du om din standardwebbläsare. Läs mer här, https://support.antwork.se/x/FAI7AQ
  9. Efter verifieringen så är det bara att börja jobba i nya SGX. 

Steg 7: Inställningar och arbetssätt

  1. Fakturering och betalning

    Vid besöksregistrering med patientavgift är Betald direkt förvalt och en kontantfaktura skapas direkt när besöket registreras.

     Om du istället vill att kontantfaktureringen öppnas väljer du Öppna kontantfakturering när du registrerar besöket eller ställer in det som standardval, Inställningar | Användarinställningar | Besök | Faktureringssätt för betalning av patientavgift | Öppna kontantfakturering. Då skapar du själv kontantfakturan och kan skriva ut eller skicka kontantfakturan via e-post och lägga på artiklar vid eventuell försäljning.

     Läs mer här, https://support.antwork.se/x/aQE7AQ

  2. Taxor och ersättningar
    1. Om du arbetar med företag, försäkringsbolag och privatpersoner kanske du vill lägga upp ersättningskoder och avgiftskoder så här.

     




  3. Bokföringskonton

    Om du tar betalt med Swish eller iZettle och inte redan har konton för det kan du lägga upp dem t.ex. så här.



  4. SMS-påminnelser
     För att vi ska kunna skicka SMS-påminnelser behöver du göra följande: 
    • Ange SMS-avsändare. Inställningar | Klinikinställningar | Externa tjänster | SMS | Avsändare.
      • Ange avsändare för SMS, mobilnummer eller en text.
      • Om man anger sitt mobilnummer kan patienten svara på SMS:et. 
    • Om du inte ändrar för bokningspåminnelser skickar vi följande SMS-text

 Hej!

Glöm inte ditt besök hos oss imorgon kl [Bokning.Starttid].

Hälsningar

[Användare.Namn], [Användare.Titel]

[Klinik.Namn]

Steg 8: Titta på utbildningsfilmer

Utbildningsfilmer finns tillgängliga i menyn under Utbildningsfilmer.

Steg 9: Nya SGX

Efter övergång till nya SGX

  1. Vi startar körningar och jobb som bl.a. skickar SMS-påminnelser för morgondagens besök, stänger ärenden som inte haft besök på 3 månader och automatsignerar dina notat som är äldre än 2 veckor.
  2. Daglig säkerhetskopiering sker automatiskt.
  3. O.B.S! När du har jobbat någon dag i SGX skickar du in en fil till landstinget för att verifiera att allt fungerar korrekt och eventuella problem är lösta innan månadsskiftet.
  4. Läs mer om nyheter i nya SGX.


Som vi meddelat tidigare kommer priset för SGX att justeras i och med att vi får kostnader för server och lagring av data. Här är gällande priser 2018-04-11.


  • No labels