I SGX kan du använda säkra och krypterade videosamtal och chattar via din dator, mobil eller surfplatta. Tjänsten är integrerad i SGX och föregås av stark autentisering för både patient och behandlare genom säker inloggning som uppfyller Datainspektionens krav på stark autentisering.
Notera att det ännu inte finns någon koppling mellan videosamtal och besöksregistrering. Efter videosamtalet registrerar du besöket som vanligt och anger själv korrekt ersättningskod och andra uppgifter för besöket.

Kostnad

Tjänsten ingår i SGX användarlicens men du betalar för både din egen och patientens autentisering i och med videosamtalet eller chatten samt för påminnelse via SMS dagen innan samtalet om du har valt det på bokningen. Här kan du se gällande priser, https://support.antwork.se/x/BQBIAg

Videosamtal

  • Några minuter innan avtalad tid startar du videosamtalet direkt på din dator från SGX eller via din mobil eller surfplatta. Videosamtalet startar först när du som vårdgivare ansluter till samtalet.
  • Vid varje videosamtal behöver du och patienten identifiera er med Mobilt BankID.
  • Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört och använd gärna headset.
  • Varken videosamtal eller chattar sparas utan raderas direkt när samtalet avslutas.

Alla webbläsare fungerar inte

Chrome

  • Chrome fungerar bra för både patient och behandlare.
  • För att Chrome ska öppnas automatiskt när du startar videosamtal eller chatt kan du välja Chrome som din standardwebbläsare, https://support.antwork.se/x/FAI7AQ

Edge (Microsoft)

Safari (Apple)

  • Användare med iPhone/iPad bör köra den inbyggda webbläsare Safari då Apple i vissa fall har låst ned videofunktionen i andra webbläsare som t.ex. Chrome.

Lite att tänka på

  • Vi kan inte garantera att videosamtal fungerar i alla lägen. Vår erfarenhet är att mobiltelefon kopplat till mobilt internet (4G) fungerar bäst.
  • Videon visas så bred som möjligt på din skärm. Det innebär att du kan behöva scrolla för att se hela bilden. Om du sitter på en dator kan du göra fönstret smalare tills hela bilden syns på höjden utan scroll. Bäst blir det om både du och patienten har samma läge, d.v.s. stående eller liggande bild. Vi ska försöka ordna så att hela bilden syns på skärmen utan att du behöver ändra storleken på fönstret.
  • Var extra vaksam på bokningar, webbokningar, bokningsbekräftelser, ombokningsbekräftelser och påminnelser via SMS. För att se vad som har skickats till en patient kan du markera bokningen, välj Fler patientrelaterade val och Patientkommunikation.

Kända fel och problem

  • Videosamtal på mobil kan tappa ljudet om telefonen ringer under pågående videosamtal. 



  • No labels