You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 101 Next »

2019-01-08

Något problem med ARV (SLL).  Logga in på ARV-portalen för mer information.  Skicka inte in besök utan att kolla på ARV-portalen först. 

Du som skickat filer som blivit underkända måste troligen skicka samma fil igen när ARV tillåter.

O.B.S! Du kan ändå gå över till nya SGX och sedan skicka filerna från gamla SGX när ARV ger klartecken.

Se Skicka fil på nytt >


2019-01-03

Nytt år

Nya ersättningskoder för 2019 importeras automatiskt för alla med Nationella taxan. Var god och verifiera att ersättningarna är korrekta enligt ditt avtal. Inställningar | Ersättningskoder | 2019-01-01.

Takbeloppen och varningar uppdateras automatiskt vid årsskiftet.

I övrigt behöver du inte göra något inför det nya året.

Nytt högkostnadsbelopp (1150:-) i Stockholm fr.o.m. 2019-01-01 kommer att ändras automatiskt. Du skall inte behöva ändra någonting.

2018-12-29

Ofakturerade besök

Information till dig som har ofakturerade besök i listan Ekonomi | Ofakturerade besök.

Ofakturerade besök betyder att du inte har registrerat besök som betalda i SGX. Om du använder SGX underlag för bokföring är det viktigt att detta är korrekt. Även om du inte använder dig av SGX för bokföring så behöver du göra detta steg för att kunna skriva ut kontantfakturor/kvitton och sammanställning av betalda fakturor. Kontakta supporten om du känner dig osäker på hur detta fungerar så hjälper vi dig.

Det är bra om du går igenom listan innan årsskiftet 2018/2019 så att pengarna registreras på rätt år.

  • Öppna listan med ofakturerade besök, Ekonomi | Ofakturerade besök.
  • Om patienten har betalat patientavgiften kontant markerar du patienten i listan och väljer ikonen Skapa kontantfaktura,
  • Välj det kontanta betalsätt som patienten betalade med, exempelvis Swish. Om du saknar ett kontant betalsätt kan du lägga till kontot, Inställningar | Konto.

  •  Välj Skapa kontantfaktura.
  • Upprepa för alla patienter i listan.


Om du inte brukar skriva ut eller e-posta kontantfakturan till patienten kanske du istället ska välja Betald direkt som ditt standardval vid besöksregistrering. Då registreras patientavgiften som betald direkt utan att Kontantfakturera öppnas. Du får lite mindre kontroll över faktureringen men betalningen skapas automatiskt och du riskerar inte att missa betalningssteget. Inställningar | Användarinställningar | Besök | Arbetsflöden | Förvalt betalningsval vid registrering av besök


Vid behov kan du välja de övriga faktureringssätten.

2018-12-21

(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)

Kära SGX:are!

Tack för allt ert tålamod, lugn, glada hejarop, idéer och fantastiska energi under året! Det är något visst med människor som har valt att arbeta med att hjälpa och läka sina medmänniskor som ni har.

En önskan om en fröjdefull och fridfull jul till er alla!

God Jul & Gott Nytt År!

Åke, Ulrika & Patrik

(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)


2018-10-12

Om Du ex. skall registrera en ny patient idag som faktiskt var hos Dig igår så måste Du tänka på att när Du registrerar ärendet så måste Du ange kontaktdatum igår.

Samma sak gäller naturligtvis om det gått flera dagar sedan besöket. Kontaktdatum måste alltså vara senast det datum Du tänker registrera första besöket.


2018-10-08

Vi rekommenderar starkt att Du stänger ner SGX under natten. Vi gör en del arbete på servern nattetid och det kan resultera i Error om inte SGX startas om.


2018-09-24

O.B.S! Ni som inte fått svar från SLL eller inte beställde PU-tjänsten i förra vändan kan följa instruktioner HÄR >>>


2018-09-19

Avtalen om PU-tjänstan börjar nu komma tillbaka från SLL. Du registrerar själv in användarnamn och lösenord i SGX. Se här >>>

Ni som inte fått svar från SLL eller inte beställde PU-tjänsten i förra vändan kan följa instruktioner HÄR >>>


2018-09-11

O.B.S! Skillnad i nya och gamla SGX. Utskrift från journalen skall endast göras om det är journalen Du skall skriva ut. I samband med det görs ett systemnotat att utskrift skett. Detta är en anpassning till PDL.

Tidigare kunde man ju handskas lite som man ville med utskriften, t.ex. skriva ett brev i journalen och skriva ut. 

För att skriva brev, o.s.v.  i nya SGX väljer Du , väljer NY, väljer "Brev". Du får då välja mall, antingen en befintlig eller om Du skapar en ny (Hantera mallar). Du kan även fortsätta utan mall.

Det blir en länk i journalen och brevet syns i Patientöversikten. Vill Du ha med Dig något från journalen så kopiera det och klistra in i brevet.


2018-09-09

Visste Du att det går att söka efter information i hjälpen? Se här >>>


2018-08-24

Mobilt BankID. Glöm inte att ange ditt personnummer i användaruppgifter och prova att logga in med Mobilt BankID. En bra back-up för er som använder E-tjänstekort.

2018-08-19

Kontanthantering, se här >>>


2018-07-23

Höstens utbildningstillfällen, se här >>


2018-06-18

Svar på frågor från Introduktionen av nya SGX.

Fråga: Kopiera personnummer i kalendern?
Svar: Efter nästa release kan man kopiera personnummer i kalendern genom att högerklicka på bokningen och välja "Kopiera personnummer".

Fråga: Ska id-kontroll journalföras?
Svar: "Genomförd identitetskontroll ska alltid dokumenteras", står det att läsa på http://www.vardgivarguiden.se/patientadministration/patientnara-rutiner/id-kontroll/. Om du registrerar en id-kontroll i SGX journalförs detta automatiskt. Välj ikonen id-kontroll (Ctrl + I). Välj behandlingsdatum och typ av id-kontroll. Id-kontroll journalförs som ett systemnotat och signeras automatiskt.

Fråga: Kan man mejla återbud till alla patienter inbokade på en specifik dag?
Svar: Man kan SMS:a återbud till alla patienter som är inbokade på en specifik dag om de har samtyckt till kommunikation via SMS/e-post. Välj dag eller dagar i kalendern och välj ikonen Telefonlista. Markera patienter och välj Skicka SMS. En liknande funktion för att kunna mejla återbud till patienter är tillagd som önskemål.

Fråga: Ska telefonkontakt räknas som ett besök i journalen?
Svar: Telefonkontakt ska registeras som ett besök men ska inte räknas upp som ett besök i journalen. Vi kommer att åtgärda detta.

2018-05-12

VIKTIGT! Justera fönster till rätt storlek och placering, se här >>>



Postlåda som blinkar röd

Efter konverteringen finns det troligen en del notat som automatsigneras, detta meddelas i internposten. Det kan vara irriterande att titta på.

Öppna internposten (klicka på postlådan), markera det översta meddelandet, håll ned Shift-tangenten + pil ned så att alla meddelanden markeras. Tryck Delete. Nu är postlådan tom.

Fortsättningsvis kan det vara en bra idé att titta på meddelandet ifall det är något Du behöver åtgärda.




2018-05-05

Vi har tyvärr haft problem att skapa supportärenden men vi hoppas att det är löst nu och att ni fortsätter att skicka in värdefull information så att vi kan förbättra nya SGX.

Du kan skicka in supportärende och/eller förbättringsförslag direkt från SGX:

O.B.S! Att Du behöver fylla i alla "fält" för att kunna skicka.

1.) Ärendetyp: Fråga, Felanmälan eller Förbättringsförslag

2.) Prioritet: Kritisk, Hög eller Låg

3.) Rubrik: Vad det handlar om i stort

4.) Meddelande: Försök att beskriva så noga Du kan vad Du vill veta, vad som hänt eller vad Du önskar



2018-04-30

Lägesrapport:

Under de senaste två åren har Patrik, Ulrika och jag jobbat stenhårt med att utveckla en ny generation av SGX. Vi har på två år gjort det som tagit mig 25 år ensam att göra och jag hoppas att ni kommer att vara lika nöjda med nya SGX som vi är.

Som Ni har förstått har vi nu kommit så långt att flera användre redan nu arbetar i det nya SGX. Det finns fortfarande detaljer att putsa på och, när alla är igång, fortsätta utvecklingen mot Sveriges bästa journalsystem.

Vi skall nu, parallellt ned att vi plockar in nya användare i nya SGX, försöka modernisera information och utbildning. Detta genom att hålla "Webbinars", utbildning på nätet. Vi, framför allt jag, är inte särskilt erfarna på det området så det kanske haltar lite i början. Vi får lära oss tillsammans helt enkelt. Några, som redan börjat med nya SGX, har fått inbjudan till de första provlektionerna.


2018-04-28

Observera att kontanthanteringen i nya SGX har stramats upp lite. Ett besök anses inte som betalt innan kvitto/kontantfaktura skapats. Det/den behöver dock inte vara utskrivet/utskriven.


2018-04-25

Det är lite körigt just nu. Om vi missar något, glömmer att svara eller något annat tokigt, stöt på igen. Hoppas på förståelse och överseende.


2018-04-17

Vi rekommenderar starkt att Du använder bokningskalendern som utgångsläge när Du arbetar om Du inte har starka skäl till att låta bli.

Det blir ett bättre "flyt" i arbetat och risken för felregistreringar minskar. Du får en bättre överblick över vad Du har gjort och vad Du skall göra. 


2018-04-13

När Du skriver in en ny patient är det en bra ide att skapa ett ärende direkt. Tryck Ctrl + S för att spara patienten så får Du frågan

 om att snabbregistrera ett ärende. Vill Du skriva in något mer, ex. inkommande remiss i ärendet, svara nej på snabbregistrering och tryck istället F7

så kommer Du till ärendebilden/patientöversikten. Vill Du direkt boka patienten i kalendern, klicka på  (finns i både inskrivningsbilden och ärendebilden)

och sätt in patienten på önskad tid. Vi vill även slå ett slag för att använda JAAMIS för framtida redovisning av resultat.



2018-03-27

Om Du behöver registrera om ett besök MED patientavgift efter att e-frikortet "slagit till",

markera "Använd inte frikort" och välj adekvat avgiftskod, registrera besöket men inte i e-frikort.

  • No labels