Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Markera patient och välj Patientöversikt Image Addedeller F7.

I Patientöversikten visas patientens alla ärenden och information kopplad till patientens behandlingsomgång som t.ex. besök, statusar, remisser och framtida bokningarEn större förändring i "nya" SG-X är införande av "Ärende" som innehåller allt som gäller en patients behandlingsomgång med remiss, status, besök, ekonomi o.s.v. Detta för att få en sammanhållen struktur av uppgifter som kan ligga till grund för statistik och kvalitetsuppföljning. En patients ärenden samlas i en "Patientöversikt" där alla patientens ärenden finns. Ikonen Image Removed finns bl.a i patientregister och kalender och öppnar Patientöversikten.I patientöversikten kan Du se alla

Ärende

All information kopplad till en behandlingsserie ligger i ett ärende. Vid registrering av besök, akupunktur eller liknande skapar du ett nytt ärende eller väljer ett av patientens ärenden.1.

  • Alla användare (behandlare i kliniken) kan registrera besök på alla ärenden.

...

  • Alla stängda ärenden visas i grå text och med texten "Avslutat".

...

  • Alla öppna ärenden visas expanderade oavsett om användaren har

...

  • registrerat besök eller inte i ärendet.

...

  • Vid snabbregistrera eller skapa nytt ärende hämtas kontaktorsak från patientens senaste stängda ärende.

...

  • Du ändrar eller behåller det.
  • Alla användare kan ändra specifika ärendeuppgifter på alla ärenden.

...

  • Alla användare kan ta bort

...

Eftersom allt skall rymmas inom ett ärende kan det hända att Du måste ange vilket ärende Du vill utföra den operation Du tänkt Dig.

Finns det ärende Du skall jobba i så väljer Du det. Finns inte ärendet kan Du snabbregistrera ett ärende genom att ange ex. diagnos eller kontaktorsak samt datum.

Image Removed

Skapas ett nytt ärende läggs det in i patientöversikten.

Image Removed

  • ärenden utan uppgifter som besök, status och dokument.

Image Added

Skapa ett nytt ärende

Du kan skapa ett nytt ärende på två sätt.

  • Välj menyvalet Ny i Patientöversikten.
  • Skapa nytt ärende i ärendedialogen. Ärendedialogen visas när du registrerar en uppgift som t.ex. ett besök och SGX inte kan räkna ut vilket ärende som ska väljas. Om patienten bara har ett öppet ärende och du har registrerat uppgifter på ärendet väljs det ärendet automatiskt.

Image Added

Vem har behandlat patienten

  • Klicka på "Notat" och välj "Per behandlare"
  • För uppgifter som har registrerats av någon annan kan du hålla muspekaren över uppgiften så visas den behandlingsansvariges namn.

Image Added

JAAMIS

På varje ärende finns JAAMIS, ett utvärderingsinstrument för behandlingsresultat:

Image Added

JAAMIS ger en möjlighet att få en total sammanställning av behandlingsresultat.

Menyval

...

NY Skapar ett nytt ärende. Du fyller i kontaktorsak/diagnos, besvärsdebut o.s.v.

 Kommer att innehålla olika sätt att sortera/presentera informationen i träd-vyn.

 Sparar  (Ctrl + S) Sparar ändringar i patientöversikten.

(F12) Sparar och stänger ärendebilden.

 Tar bort ärende. (endast ärenden som inte påbörjats, d.v.s. inget "innehåll" finns).

 Visa händelselogg i ärendet = allt som hänt.viktigt som hänt i ärendet och vem som gjort vad.

Image Added Öppnar rutan för försäkringsärenden.

Tips

Om du registrerat besök på "fel" ärende, se här >>>

Ibland händer det att man registrerar besök på en befintlig patient och inser sedan att det borde gjorts på ett nytt ärende.

Du behöver då inte ta bort besöket, det går att flytta besöket .

Image Added