Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Här meddelas nyheter och eventuella ändringar som successivt införs i SGX.


2024-03-27

Image Added


Image Added


2024-03-04

Meddelande gällande tillfälligt begränsad teknisk support. 

Under torsdag och fredag, 7:e och 8:e mars, kan längre väntetider uppstå i vår support via telefon och e-post på grund av utbildningsdagar. 

Vi rekommenderar att ni prioriterar att skicka in supportärenden skriftligen under dessa två dagar. 

Från och med måndag den 11:e mars återgår vi till normal tillgänglighet i supporten. 

Tack på förhand för ert tålamod.

SGX-teamet

Image Added

2024-02-06

Kopplingen till SPAR fungerar sporadiskt, vi har felanmält till SPAR och de meddelar att de har tekniska problem och förutspår problem under resten av dagen.


Image Added

2024-02-02

Felmeddelande vid skapandet av fil till regionen

Det är många som ringer till oss nu gällande gamla besök som ligger kvar från 2023 när ni skapar fil för att skicka till regionen. Felmeddelandet som ni får är

"Besök avseende olika år kan inte behandlas i samma fil, begränsa urvalet" Med det menas att i samma fil kan det inte finnas besök från både 2023 och 2024. 

Om det är besök från 2023 som ska skickas in till regionen, begränsa sändningen så att endast besök från 2023 läggs på filen. Där efter kan fil för 2024 skapas.

Om det är gamla besök som redan är hanterade från 2023 och inte ska läggas på fil för att skickas till regionen följ nedan guide.

Hantera besök manuellt

Markera besök som manuellt skickat till regionen. När besöket är hanterat enligt din regions rutiner markerar du besöket som manuellt skickat i SGX genom att klicka på Image Added.
Besöket försvinner då från listan "Vad finns att skicka".

  1. Region | Vad finns att skicka
  2. Markera besöket i listan Besök
  3. Klicka på ikonen Image Added, Markera besök som manuellt skickat till regionen.
  4. Besöket försvinner från listan "Vad finns att skicka".

Image Added


Image Added

2024-01-24

I samband med årsskifte och med nya ersättningar har ofta regionerna inte kunnat ta emot redovisningsfiler under början av året. Så kontrollera nogsamt att regionen har mottagit dina besök korrekt.

Detta gäller speciellt Stockholm/ARV, som vi skrev om den 4/1.

(red star) ARV, Vi har också hört att redovisning från och med 2024 måste ske senast sista dagen i månaden för utbetalning nästkommande månad. (Tidigare kunde fil skickas första vardagen i nästkommande månad). Läs mer om detta på ARV's hemsida.

Image Added

2024-01-22

Vår leverantör av BankId-tjänster har driftstörningar sedan ca 11.30. Felsökning pågår.

Image Added

2024-01-10

Sökord i journalen - Status

Nu ligger även status som sökord/rubrik i journalen. Läs mer här om journal, https://support.antwork.se/x/jABn

  • Detta innebär att statusar inte längre ligger som länkar direkt i journalanteckningen utan under ett eget sökord/rubrik.
  • Texten är inte redigerbar utan genereras utifrån innehållet i statusen, remissen eller formuläret.
  • Informationen/texten uppdateras direkt i journalen när du uppdaterar t.ex. en akupunktur.

Status är den sista delen i jobbet med att separera journalanteckning och annan journalinformation i journalen. Läs mer här om journalnotat, https://support.antwork.se/x/64BTAQ
Status är uppdelad i flera sökord

  • Formulär
  • Status
  • Akupunktur
  • Bildnotat
  • Smärtbild
  • TENS/Elektroterapi

image-2024-1-10_10-55-33.pngImage Added

  • Högerklicka på notaten i listan till höger för bl.a. signering, borttag och utskrift.
  • För att öppna journalinformation
    • Alternativ 1: Dubbelklicka på notatet i listan på höger sida.
    • Alternativ 2: Högerklicka på notatet i listan på höger sida och välj Öppna.
    • Alternativ 3: Öppna Patientöversikten, dubbelklicka på notatet i listan på vänster sida.


I och med denna förändring kan vi nu erbjuda följande funktioner i journalen

  • Filtrering på sökord/rubrik.
  • Filtrering på användare/signeringsansvarig.
  • Sökfunktion med fritext.

Image Added

2024-01-06

Uppdatering av SGX 

Nu byter vi dag för planerade uppdateringar av SGX. I några veckor framöver kommer vi att lägga ut nya versioner av SGX på tisdagar kl. 16:30 istället för som tidigare på torsdagar.

  • Innan en uppdatering är det bra att du sparar ditt arbete. Det gäller t.ex. journalnotat och statusar som du ännu inte har sparat. Detta för att information inte ska gå förlorad. Stäng gärna ned SGX.
  • Under en uppdatering är SGX inte åtkomligt då det innebär ett kortare avbrott. Normalt tar en uppdatering bara någon minut. 
  • Efter en uppdatering behöver du starta om SGX för att hämta den nya versionen.

Precis som tidigare får du ett meddelande i SGX inför en uppdatering.

Image Added

2024-01-05

Samtliga regioner - Nationella taxan

För att bättre kunna hantera olika avgifter vid reducerad patientavgift har vi nu ändrat så att endast en avgiftskod används och du anger patientavgift.

För dig med koppling till e-frikort kommer SGX automatiskt att föreslå korrekt patientavgift så som tidigare.

Image Added

2024-01-04

Region Stockholm - Nationella taxan

Den nya patientavgiften på 275kr påverkar de koder som ska användas vid redovisning av besök med reducerad avgift till ARV. Vi har nu fått de koder som ska användas i redovisningsfilen.

Vi räknar med att ha gjort nödvändiga uppdateringar i SGX till måndag 8/1.

(red star) ARV är ännu inte anpassat för 2024 och filer får ännu inte skickas till ARV. Läs mer om detta på ARV's hemsida.

(red star) Vi har också hört att redovisning från och med 2024 måste ske senast sista dagen i månaden för utbetalning nästkommande månad. (Tidigare kunde fil skickas första vardagen i nästkommande månad). Läs mer om detta på ARV's hemsida.

Image Added

2023-12-29

Nationella taxan 2024

Ersättningsnivåerna för 2024 är nu uppdaterade i SGX. Skapa ett supportärende i SGX om tak eller ersättningskoder inte är korrekt uppdaterade och bifoga de uppgifter du vill att vi uppdaterar till.

  • Kontrollera att dina tak för 2024 stämmer. Inställningar | Administrera klinik | Ersättningsavtal | Ersättningstak.
  • Kontrollera att dina ersättningskoder stämmer. Inställningar | Ersättningskoder | 2024-01-01.
  • Du kan fortsatt registrera besök även om du har fel taxa och tak.

Notera! Regeringen har ännu inte fastställt förordningen för 2024, vilket dock väntas ske inom kort. Förordningen planeras träda i kraft fr.o.m 1 februari, medan ersättningarna kommer gälla från 1 januari 2024.

Var fortsatt uppmärksamma på information från regionen om vad som gäller. Det kan t.ex. vara så att ni inte får skicka in filen till regionen för ersättning förrän ett visst datum och dylikt.


Nya patientavgifter 2024

Vi har uppdaterat patientavgifter för följande regioner

  • Stockholm
  • Södermanland
  • Kalmar
  • Gävleborg
  • Jämtland
  • Västerbotten

Skapa ett supportärende i SGX om dina patientavgifter inte är korrekta och bifoga de uppgifter du vill att vi uppdaterar till.

Image Added

2023-12-14 (torsdag)

Journal 

Nu kan du signera alla osignerade notat med samma datum samtidigt. Du göra detta genom att högerklicka på ett osignerat notat och väljer ”Signera alla”.

Nu kan du ändra beskrivningen på ett osignerat dokument. Detta gör du genom att högerklicka på ett osignerat dokument och väljer ”Ändra beskrivning”.

Image Added

2023-11-16 (torsdag)

Journal Image Added

Nu finns en sökfunktion i journalen, med denna kan du med fritext söka bland dina journalanteckningar.

Sökord i journalen

Nu fortsätter vi utveckla sökord i journalen. Funktionen är utökad och kan nu också hantera inkommande och utgående remisser, remissvar samt blanketter. Dessa kan du nu filtrera fram på samma sätt som med ex brev och dokument.

Vid överföring av lediga tider till Kuralink så synkas även kontaktsättet (telefon/video/mottagningsbesök) och syns i Kuralinks tidbok.

Image Added  Tidbok 

Nu hittar du din kalender under menyvalet Tidbok. Här kan du välja om du vill se dina bokningar i en kalendervy eller i en listvy.
Tills vidare är månadsvyn borttagen men du kan använda dig av vecko- och dagvyn.

Image Added

2023-11-02 (torsdag)

Utskrift av journal

Nu fungerar utskrift av journal som tidigare och du kan välja att skriva ut hela eller delar av journalen med valfritt datumintervall.

Sökord i journalen

Du kan nu ta bort osignerade dokument och brev direkt i journalen. Högerklicka på dokumentet eller brevet i listan till höger och välj Ta bort.

Image Added  Statistik Image Added

Nu introducerar vi funktionen Statistik. Vi smygstartar med utvalda rapporter för dig som är klinikadministratör. Rapporterna hittar du under menyvalet Statistik.

Image Added  Redigera anteckning Image Added

Nu kan du även redigera anteckningar på webben som är skapade i SGX-klienten. Dock hanteras anteckningar på webben endast i textformat vilket innebär att all formatering som fetstil och indrag går förlorad. Du får en fråga om du vill ta bort formateringen när du väljer att redigera en anteckning som har formatering som inte stöds.

Image Added

2023-10-27

Sökord i journalen

Nu strukturerar vi om lite i journalen för att bl.a. kunna hantera sökord.

  • Dina vanliga notat kommer att ligga under sökordet Anteckning. Sökord som kommer med i denna release är Anteckning, Brev, Dokument och Samtycke.
  • Dokument och brev kommer framöver inte att ligga som länkar i notattexten utan visas under respektive sökord Dokument och Brev.
    • Redan skapade brev och dokument kommer att ligga både som textlänk och som sökord.
    • Dokument och brev signeras separat och visas på Signeringslistan. 
  • Anteckningar, brev och dokument med samma datum och behandlare grupperas ihop.
  • Utökande filtreringsmöjligheter på sökord och användare/behandlare.
  • Klicka på knappen "Visa fler, äldre notat" längst ned i notatlistan för att se fler notat. När alla notat visas i listan försvinner knappen.
  • Högerklicka på signerat notat för att se signeringsinformation.
  • Högerklicka på ett osignerat notat, brev eller dokument för signering.

Image Added

Läs mer här, https://support.antwork.se/x/jABn

Utskrift av journal

I och med tillägg av sökord i journalen har vi temporärt ändrat lite i utskriften av journal och de notat som visas i listan är de notat som skrivs ut.
För att skriva ut alla journalnotat klickar du på knappen "Visa fler, äldre notat" längst ned i notatlistan tills alla notat visas i listan och knappen försvinner.

Image Added  Skriva och signera anteckning Image Added

Nu kan du skriva och signera anteckning/journalnotat även i SGX Webb. I dagsläget kan dock inte anteckningar skrivna i SGX-klienten redigeras på webben.
Notera att än så länge är länkar i notat och länkade sökord som t.ex. brev och dokument inte klickbara i SGX Webb.

Image Added  Boka in patient på valfri tid Image Added

Boka in patient på valfri tid i kalendern genom att klicka på en tid eller en bokningsbar tid i kalendern. När du bokar in en patient på detta sätt kan du ändra behandlingstyp, datum, klockslag och längd på bokningen.

Image Added

2023-10-17

Problem med åtkomst till e-frikort och PU-tjänst 

Kopplingen från SGX till e-frikort och PU-tjänsten är nu åter i drift.

Kontrollera att registrerade besök har korrekt patientavgift samt att patientavgiften är registrerad till e-frikort.
Läs mer här, https://support.antwork.se/x/HQC0B


Notera att patientavgifter registrerade direkt på e-frikortsportalen inte är kopplade i SGX och ligger som "Besök utan e-frikortsregistrering". Dessa ska inte registreras till e-frikort igen. 

Image Added


Green heartImage Added Stort tack till alla er fantastiska människor som visat stort tålamod och lugn och trots all stress och extra arbeta kommer med peppande kommentarer! Det ger kraft! Green heartImage Added

Image Added

2023-10-16

Problem med åtkomst till SGX 

SGX är nu åter tillgängligt. E-frikort och PU-tjänsten är för tillfället inte åtkomliga men förväntas vara uppe imorgon tisdag.

Image Added

2023-10-13

Uppdaterad information kring problem med tjänsten E-frikort och PU-tjänsten

Vi har lokaliserat felet till att vårt certifikat som används för att komma åt dessa tjänster har slutat att fungera. Vi har beställt ett nytt certifikat men det
kommer tyvärr ta några dagar att få ett nytt. Den normala proceduren är att koder skickas ut i via rekommenderat brev.
Vi undersöker dock om det istället kunde lösas med BankId eller annan digital tjänst. Så fort vi vet något mer kommer vi delge er information.

Image Added

2023-10-12

Problem med koppling till e-frikort och PU-tjänsten
Vi har problem med kopplingarna till e-frikortstjänsten och PU-tjänsten. Vi jobbar på att lösa felet.

Tills vidare behöver du hantera e-frikort manuellt

  • Kontrollera patientens uppgifter direkt på e-frikortsportalen.
    • Markera patienten.
    • Klicka på ikonen Frikort (Ctrl + Shift + F)Image Added
    • Klicka på knappen e-Frikort (internet) för att komma direkt till e-frikortportalen för vald patient.

Image Added

  • Om patienten har e-frikort behöver du registrera det i SGX. Läs mer här, https://support.antwork.se/x/JgBn
  • Om patienten betalar patientavgift så behöver du registrera avgiften manuellt på e-frikortsportalen. 
  • Om patienten har reducerad patientavgift registrerar du först patientavgiften i e-frikortsportalen för att få frikortsnummer samt from- och slutdatum, https://support.antwork.se/x/yAA7AQ

Image Added

2023-10-10

Statusuppdatering om vårt arbete med NPÖ - Nationell Patientöversikt 

Förra veckan kontaktade vi våra juridiska ombud för rådgivning. Med deras hjälp kommer vi att ta kontakt med Region Stockholm och Inera med
avsikt att påverka beslut gällande NPÖ. Vårt mål är att inleda diskussioner om att försöka förlänga tidsfristen för anslutning till NPÖ tills dess att
en hållbar modell är på plats.
Vi återkommer så snart vi har uppdaterad information att delge er i sakfrågan.

Image Added

2023-10-05

Teknisk uppdatering av SGX

Teknisk uppdatering av SGX 4/10 22:00.
Var extra observant och skapa gärna ett supportärende eller kontakta oss direkt om du upplever skillnader eller uppmärksammar fel.

SGX Support, https://support.antwork.se/x/MAAF

Image Added

2023-10-04

Image Added


Fysioterapi är en del av vår DNA 🧬 vilket gör det extra spännande att delta som utställare på Fysioterapi 2023. Vi känner oss som hemma. 

I vår monter står Filippa Malmgren, Account Manager, och Britta Toresson, tidigare fysioterapeut, numera systemutvecklare. 

Kom gärna förbi och säg hej till oss i monter H04:01 där vi visar hur långt vi har kommit med SGX på webben samt vad som komma skallImage Added 

Image Added

2023-09-29

Image Added  Kalender Image Added
Nu visas även dina bokningar och lediga tider i en kalendervy på webben. Precis som i tidboken kan du boka lediga tider och omboka och avboka bokade tider.

  • Välj ikonen Öppna SGX på webben för direkt inloggning eller surfa till sgx.antwork.se och logga in med Mobilt BankId.
  • Välj menyval Kalender.


Image Added

Image Added

2023-09-26

Uppdatering kring vårt beslut gällande anslutning till NPÖ, nationell patientöversikt.

Under våren 2023 meddelande vi vår avsikt att göra det möjligt att ansluta till NPÖ från SGX-journalsystem.
Vi måste nu tyvärr meddela att vi har omvärderat detta åtagande och beslutat att inte gå vidare med integrationen till NPÖ i nuläget. Detta är en följd av faktorer som kommit till vår insikt under året.

Många av våra kunder har framfört att kostnaden för en integration, enligt Ineras nuvarande prismodell för NPÖ, inte överensstämmer med deras tillgängliga resurser och prioriteringar. Kostnaden för att ansluta sig till NPÖ som vårdgivare är en faktor som vi tyvärr inte har någon möjlighet att påverka, oavsett om vi möjliggör kopplingen direkt från SGX-journalsystem eller inte. Vi har varit i dialog med Inera för att försöka påverka prisbilden. Tyvärr har detta inte lett till önskat resultat.

Då förutsättningarna gör det svårt att säkerställa ett tillräckligt stort intresse för projektet i förhållande till den insats det innebär, för er och oss, har vi tillfälligt beslutat att pausa arbetet. Vi vill understryka att vi fortsätter utreda möjliga lösningar framåt gällande NPÖ, varför beslutet kan omvärderas i framtiden.

Vi vet att detta beslut kommer som en besvikelse för vissa, och vi beklagar innerligt för eventuella konsekvenser som detta medför.

Vid frågor och funderingar som rör beslutet kring anslutning till NPÖ, önskar vi att ta emot dessa genom mail till support@antwork.se.

Varma hälsningar,

SGX-Teamet

Image Added

2023-09-22

Fel i e-frikortstjänsten hos CGI. De felsöker och jobbar på att lösa problemet. 
E-frikortstjänsten är nu åter uppe.
Kontrollera att besök registrerade idag har korrekt patientavgift samt registreras till e-frikort. Läs mer här, https://support.antwork.se/x/HQC0B


Image Added  Påminnelser  Image Added
Nu kan du se och administrera dina påminnelser även på webben. På översiktssidan ser du alla dina påminnelser och påminnelser för en specifik patient hittar du på respektive patients patientöversikt.
Läs mer här, https://support.antwork.se/x/rwBn

Image Added  Gemensam och personlig patientanteckning Image Added
Nu hanteras även personliga och gemensamma patientanteckningar på webben. Uppgifterna hittar du på respektive patients patientöversikt.
Läs mer här, https://support.antwork.se/x/XQDl


Egna formulär

Förbättringar för dig som vill skapa och använda helt egna formulär eller formulär baserade på utvalda statusar.
Lär mer här, https://support.antwork.se/x/84DYB


Du har väl inte missat att du kan

  • Logga in på SGX Webb direkt från SGX - välj ikonen Öppna SGX på webben Image Added
  • Läsa dina journaler, registrera patienter och boka tider på webben
  • Fota med mobilen och ladda valda foton till SGX med Foto i mobil

Image Added

2023-09-14

Skicka filer till ARV-portalen   (gäller Region Stockholm)

ARV-supporten har nu meddelat att felet som gjorde att filer inte kunde skickas direkt från SGX till ARV ska vara löst.

Verifiera dock som vanligt att besöken har registrerats i ARV-portalen.

Image Added

2023-09-13

Skicka filer till ARV-portalen 

Det har kommit till vår kännedom att ARV-portalen har haft problem med att ta emot filer gällande ersättning. Problemet uppstod den 4 september men ska nu vara åtgärdat enligt ARV. Det verkar dock ännu inte gå att skicka direkt via SGX.
Vi har kontaktat ARV, vi återkommer när vi vet mer.

Ni som skickar in er filer direkt från SGX till ARV, logga in i Arv-portalen och kontrollera så att filen har tagits emot. Om filen inte tagits emot, gör enligt följande:

Gå in på meny Region -> Sändningar/Filer

Markera filen som ska skickas in, raden ska bli blåmarkerad.

Klicka på "Spara fil lokalt"  (Se nedan bildexempel) Spara filen lokalt till din dator. Logga sedan in på ARV-portalen. Från ARV-portalen ska du manuellt kunna lägga in filen som du sparat ner till din datorn.


Image Added

Image Added

2023-08-11

Nytt i SGX

Administration av tidböcker och kalendrar
Administration av kalendrar är nu flyttad från Kalenderöversikt till Arkiv | Systemadministration | Kalendrar. Här kan du t.ex. lägga till nya resurskalendrar, inaktivera tidböcker och aktivera webbtidböcker. 

Ny patientavgift i region Uppsala
Nu ligger den nya patientuppgiften som gäller from 1:a september för er i region Uppsala. Inställningar | Avgiftskoder | 2023-09-01


Du har väl inte missat att du kan

Image Added

2023-08-07

Varning om utebliven betalning av SGX-faktura

Tyvärr har varningar om utebliven betalning av SGX-fakturan visats felaktigt vid inloggning i SGX. Vi ber om ursäkt för detta.

Image Added


2023-07-25

Utskick av fakturor senareläggs

På grund av att det är semestertider kommer augustis fakturor att skickas ut lite senare än vanligt. 
I stället för vecka 31 så kommer dom skickas ut under vecka 32. 

Image Added

2023-07-05

Ersättning saknas från region (GVR)

Vi har fått till oss att en några av våra kunder saknar ersättning från region för filer skapade/skickade i juni. Vi har kontaktat CarePoint varpå vi fått som svar: 


"Den 8:e Juni 08:15 uppdaterade GVR sitt certifikat och i samband med skapandet av detta har Telia ändrat sitt rotcertifikat.
För alla som anslutit via anslutningstjänsten mot GVR så har detta lett till att anslutningstjänsten (på grund av att man inte haft det nya rotcertifikatet i sin truststore) returnerat statuskod 200 felaktigt men filerna har alltså inte skickats in till GVR.
För att säkerställa att allt man skickat in under den här perioden, 8:e Juni 08:15 – 13:e Juni 13:13, bör man skicka sina transaktioner på nytt för att de filer som felaktigt fått statuskoden 200 faktiskt går in till GVR."


Ni som saknar ersättning för filer skapade/skickade mellan 8e juni till 13e juni (13:13) bör således gå in under Sändningar/filer och skicka in filerna på nytt.
Se här hur man gör: Skicka eller skicka om fil. Hör av er till support vid frågor/vägledning!

Image Added

2023-04-21

NPÖ - Nationell patientöversikt

Vi har beslutat att SGX-journalsystem skall anslutas till Nationell patientöversikt som möjliggör för vårdgivare att dela journalinformation från hälso- och sjukvården med varandra. Ni kan läsa mer om NPÖ på Inera hemsida.
Vår ambition är att ha kopplingen färdigt under hösten 2023. Vi kommer att uppdatera informationen löpande i takt med att arbetet pågår. Anslutningen av journalsystemet till NPÖ påverkar inte priset ni betalar för SGX-journalsystem, det vill säga licenskostnaden för att använda journalsystemet.

Image Added

2023-04-20

Försäkringsärende från Kuralink

Vid bokning av patient via Kuralink registreras nya patienter och försäkringsärende automatiskt i SGX.
Om försäkringsärendet inte kan skapas automatiskt kan du skapa det genom att högerklicka på bokningen och välj Kuralink | Öppna/generera försäkringsärende.

Om du inte vill att försäkringsärenden ska skapas automatiskt vid bokning från Kuralink kan du ställa in detta i dina kalenderinställningar, Tidbok | Fler kalenderrelaterade val | Kalenderinställningar | Externa kalendrar | Kuralink | Skapa försäkringsärende.


Gå direkt till skadeärende i Kuralink

Högerklicka på bokning och välj Kuralink | Öppna skadeärende i Kuralink.


Samlingsfakturering med artikelordrar

Nu kan du fritt lägga till artiklar och skapa ett ofakturerat underlag med artikelordrar för en patient eller ett företag som sedan kan ingå i samlingsfaktura till vald betalare.

Artikelordrar kan du hantera under

  • Ekonomi | Ofakturerade besök och artikelordrar - Alla ofakturerade besök och artikelordrar.
  • Fakturor | Ofakturerade besök och artikelordrar - Ofakturerade besök och artikelordrar för en specifik patient.
  • Fakturor (företag) | Ofakturerade besök och artikelordrar - Ofakturerade besök och artikelordrar för ett specifikt företag.
  • Registrerat besök | Ofakturerade besök och artikelordrar - Ofakturerade besök och artikelordrar för ett specifikt besök.

Skapa och fakturera underlag

  • Lägg till artiklar under Arkiv | Systemadministration | Fakturautställare | Artiklar
  • Ekonomi | Ofakturerade besök och artikelordrar
    • Ny artikelorder (Ctrl + N)
    • Redigera artikelorder
    • Ta bort artikelorder

Image Added

  • Markera ett eller flera besök och artikelordrar med samma betalare.
  • Välj Skapa faktura eller Skapa kontantfaktura.
  • Om fakturan krediteras återförs artiklarna som ofakturerade artikelordrar, precis på samma sätt som ofakturerade besök.

Image Added

2023-02-01

Byte av system för fakturering av kostnader i SGX

Som vi tidigare har informerat om så byter vi nu system för fakturering av användarlicenser och andra kostnader i SGX . Första fakturan avseende januari kommer vi att skicka ut i dagarna.

  • Vi har bytt till efterskottsfakturering även av användarlicenser och första fakturan avser kostnader för januari.
  • Fakturan har ett nytt utseende.
  • Skickas från avsändare Golden EDI och e-postadress nav@cab.se.
  • Fakturanummer anges som OCR. Vi ska försöka förtydliga det på nästa faktura.
  • Om du inte har fått någon faktura i slutet av veckan så titta gärna i Skräppost/Junk Email. Om fakturan har hamnat i skräpposten så lägg till avsändaren som betrodd.
  • Kontakta oss så fort som möjligt om det är något felaktigt eller otydligt med fakturan så att vi kan korrigera eventuella fel.

Vi hoppas att ni har förståelse för eventuella fel och problem som kan uppstå vid bytet av faktureringssystem.

Förbättringar och åtgärder till nästa faktura

  • Delar av specifikationen har fallit bort.
  • Förtydligande att fakturanummer anges som OCR-nummer.
  • Telefonnummer ska ändras till SGX Supports telefonnummer 08-32 10 50.


Besök avseende olika år kan inte behandlas i samma fil, begränsa urvalet

​Du har troligtvis makulerade besök under 2022 som du inte har hanterat.

  1. Om makuleringen är felaktig så öppna besöket och välj ikonen Ta bort. Då ångras makuleringen.
  2. Om makuleringen är korrekt och om du har meddelat regionen och vill ta bort det makulerade besöket i listan.
    1. Region | Vad finns att skicka?
    2. Markera besöket
    3. Välj ikonen Markera besök som manuellt skickat till regionen, https://support.antwork.se/x/AQC9AQ

Image Added

2023-01-30

Skicka fil till ARV-portalen

Arv-portalen meddelar att ni nu kan skicka in filer igen. Kontrollera extra noga att filen har godkänts på ARV-portalen.

Filer som har skickats tidigare under januari har troligtvis inte behandlats korrekt. Kontrollera på ARV-portalen om du behöver skicka om filen igen.

Skicka om fil

  • Region | Sändningar/Filer.
  • Markera filen i listan som du vill skicka om.
  • Klicka på ikonen Skicka fil Image Added


Ogiltig KVÅ-kod

Om du får meddelande om ogiltiga KVÅ-koder, KVÅ-kod 'QG001' är inte längre giltig.
Se information om vilka koder som berörs under 2023-01-10.

Om du redan har signerat journalnotatet så kan du ändra på besöket. 

  • Dubbelklicka på besöket i listan Region | Vad finns att skicka?
  • Ändra de felaktiga KVÅ-koderna.

Om du vill ändra på både besök och i journalen

  • Öppna patientens journal
  • Markera alla KVÅ-koder
  • Välj ikonen Uppdatera KVÅ:er
  • Image Added
  • Ändra KVÅ
  • Knappen Välj
  • SGX Hjälp beskriver samma sak fast med diagnos. Läs mer här, https://support.antwork.se/x/bAC9AQ

Image Added

2023-01-25

Hämtning av personuppgifter från SPAR

SPAR (https://www.statenspersonadressregister.se/) har störningar i sin tjänst. Periodvis är tjänsten otillgänglig, vilket enligt deras kundtjänst beror på överbelastning. De jobbar på att åtgärda problemen som har förekommit under flera veckor.

Så prova igen, ofta börjar det fungera igen efter någon minut.

Image Added

2023-01-20

Nationella taxan 2023 - besök uppdaterade

...