Steg 1: Klinik-, vårdgivare- och användaruppgifter
Mejla nedanstående uppgifter till support@antwork.se.
Användaruppgifter, för att läsa om användaruppgifter, https://support.antwork.se/x/TgJn
För- och efternamn
Personligt HSA-ID
- Personnummer, om du vill ha möjlighet att logga in med Mobilt BankID.
E-postadress
- Mobilnummer
- Klinikuppgifter, för att läsa mer om klinik- och vårdgivaruppgifter, https://support.antwork.se/x/dAFn
Namn
- Adress, postnummer och postort
- Telefonnummer
- E-postadress
- Vilket landsting verksamheten bedrivs i
Vårdgivare
Vårdgivarens namn (företag)
- Organisationsnummer
- Vårdgivarens HSA-ID
- Adress, postnummer och postort
Vårdgivar-id (kombikanummer, etablerings-id)
Ersättningsavtal, ARV, GVR, Priva, Privera, PriComp eller motsvarande. Fordras annan redovisning till landstinget, kontakta Antwork AB.
- Om du är landstingsansluten.
- Om nationella taxan ange om du har A- eller B-praktik.
- Annars ange om du är auktoriserad eller inte.
- Om du är osäker kan du ange vilken taxa du har för ett normalbesök.
- Om vikariat
- Vikariatgivarens namn (vem du vikarierar för).
- Vikariatgivarens vårdgivar-id (kombikanummer, etablerings-id)
- Om ditt landsting kräver vikariens personnummer måste du även ange ditt personnummer.
Ersättningstak 1
- Ersättningstak 2
- Om du använder e-frikort och i så fall ditt vårdgivarenamn på e-frikortstransaktion, det namn som visas på transaktion och som också syns för patienten i web-portalen.
Steg 2: Installera SGX och verifiera inloggning
- Installera nya SGX med SGX installationsprogram, https://install.antwork.se/filer/SGX.WinUI.Installer.exe
- Om du har problem med installationen kan du kontakta oss efter att du har verifierat nedanstående punkter. Kända problem kan vara
- Ditt antivirusskyddsprogram känner inte igen filen och varnar för att filen kan vara skadlig.
- Microsoft .Net framework 4.7.1 saknas på din dator som då behöver installeras, https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=56116
- Efter lyckad installation av SGX har du fått en SGX-ikon på ditt skrivbord.
- Dubbelklicka på ikonen och verifiera att du kommer till inloggningsrutan. Installationen är då klar.
- Inloggning kommer att vara möjlig med ditt e-tjänstekort, med Yubikey i kombination med lösenord eller med Mobilt BankID.
- Om du ska använda e-tjänstekort.
- Stoppa in ditt e-tjänstekort i kortläsaren.
- Verifiera att ditt namn syns i listan i fliken E-legitimation. Om du inte kan se ditt namn i listan.
- Verifiera att e-tjänstekortet fungerar genom att logga in med kortet på någon av landstinget sidor som kräver inloggning med e-tjänstekortet.
- För att kunna använda ditt e-tjänstekort behöver du ha Net ID installerat på din dator. Du kan ladda ned programmet på http://www.vardgivarguiden.se/avtaluppdrag/it-stod-och-e-tjanster/etjanstekort/hantera-ditt-etjanstekort/
- Om du ska använda Yubikey i kombination med lösenord beställer du en Yubikey av oss. En yubikey kan endast användas av en användare.
- Du kan även logga in med Mobilt BankID. Detta är kostnadsfritt under aug - sept 2018.
- Verifieringen är klar. Välj Avbryt eller gå vidare till Steg 5.
Steg 3: Godkänn och skriv under SGX avtal
Innan du kan börja använda SGX behöver du godkänna och skriva under Antwork's avtal gällande SGX.
- Du godkänner avtalen genom att fylla i dina företagsuppgifter och intyga att du godkänner avtalen i ett vändande mejl till oss, support@antwork.se.
- Mejlet skickas till dig enligt överenskommelse.
- Avtal som ska godkännas för att använda SGX
- Allmänna villkor SGX.pdf
- Personuppgiftsbiträdesavtal.pdf
- Avtal som ska godkännas för att använda e-frikortstjänsten via SGX. För att använda e-frikortstjänsten behöver du även teckna ett separat e-frikortsavtal med landstinget.
- Integrationsavtal eFrikort via SGX.pdf
Steg 4: Om du startar i en befintlig SGX-installation med andra vårdgivare
- Godkänn att du läggs till i en databas med befintliga vårdgivare.
- Godkänn att vald användare är systemansvarig.
- Godkänn att receptionisterna får receptionistbehörighet.
Skicka godkännande till Antwork, support@antwork.se.
Jag önskar och godkänner att läggas till i en gemensam databas med befintliga vårdgivare och vald systemansvarig. Detta innebär en sammanhållen,
delad journalföring, enligt gällande bestämmelser i PUL, PDL och GDPR, inom mottagningen.
Samtidigt godkänner jag att vår receptionist/receptionister får tillgång till min tidbok och övriga sysslor som en receptionist har att utföra.Systemansvarig godkänner att du läggs upp som vårdgivare. Godkännande skickas av systemansvarig till Antwork, support@antwork.se.
Jag, som systemansvarig, önskar och godkänner att 'vårdgivarens namn' läggs till i vår SGX-installation.
Steg 5: Utbildning
Innan du kan börja använda SGX behöver du delta på webbseminarie "Introduktion till nya SGX" eller boka in en egen introduktion.
- Introduktionen är webbaserad och du sitter vid din egen dator. Du kan använda datorns ljud och mikrofon eller ringa in via din telefon. Flera användare kan delta samtidigt.
- Vi lägger kontinuerligt upp nya utbildningstillfällen, https://support.antwork.se/x/PID1
Steg 6: SGX i skarpt läge
Dags att börja jobba i SGX.
- Starta SGX.
- Ange ditt databasnamn som du har fått av oss
- Inloggning är möjlig med ditt e-tjänstekort, med Yubikey i kombination med lösenord eller med Mobilt BankID.
- Om du loggar in med e-tjänstekort.
- Stoppa in e-tjänstekortet i läsaren.
- Välj fliken E-legitimation.
- Ditt namn visas i listan.
- Välj Logga in.
- Om du loggar in med Yubikey i kombination med lösenord.
- Stoppa in din Yubikey i ett USB-uttag på din dator.
- Välj fliken Lösenord.
- Ange ditt användarnamn och lösenord.
- Tryck på den lysande gröna ringen alternativt på det lysande gröna y:et på din Yubikey utan att lämna fältet Lösenord.
- Yubikeyn genererar en nyckel efter ditt lösenord och du loggas in. Du behöver inte välja Logga in.
- Om du loggar in med Mobilt BankID.
- Välj fliken Mobilt BankID.
- Mata in ditt personnummer.
- Välj Logga in och följ instruktionerna.
- Om du loggar in med e-tjänstekort.
- Om det saknas obligatoriska uppgifter kommer du att behöva fylla i dessa innan du kan fortsätta.
- Verifiera att dina uppgifter är korrekta och gå igenom dina inställningar.
- Inställningar | Administrera användare
- Inställningar | Användarinställningar
- Inställningar | Administrera klinik
- Inställningar | Klinikinställningar
- Inställningar | Ersättningskoder.
- Inställningar | Avgiftskoder.
- Arkiv | Systemadministration | Systeminställningar
- Verifiera e-frikort om du har ett e-frikortsavtal med ditt landsting. För att testa om e-frikortstjänsten fungerar i SGX så kan du öppna Patientregistret och välja en patient och välja uppe i menyn.
- Om du är landstingsansluten och har tidigare upparbetad ersättning lägger du in den i ”Överfört från tidigare” så räknas ersättningen in i Totalt upparbetat. Utifrån det totalt upparbetade beloppet räknar vi fram vilken ersättning som ska användas. Uppgifterna lägger du till under Inställningar | Administrera klinik | Flik Landstingsavtal.
Steg 7: SGX
Efter start.
- Daglig säkerhetskopiering sker automatiskt.
- O.B.S! När du har jobbat någon dag i SGX skickar du in en fil till landstinget för att verifiera att allt fungerar korrekt och eventuella problem är lösta innan månadsskiftet.
Frågor: support@antwork.se
Tel: 070-758 75 96