You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 24 Next »

Steg 1: Klinik-, vårdgivare- och användaruppgifter

Mejla nedanstående uppgifter till support@antwork.se. 

  1. Användaruppgifter, för att läsa om användaruppgifter, https://support.antwork.se/x/TgJn

    1. För- och efternamn

    2. Personligt HSA-ID

    3. Personnummer, om du vill ha möjlighet att logga in med Mobilt BankID.
    4. E-postadress

    5. Mobilnummer
  2. Klinikuppgifter, för att läsa mer om klinik- och vårdgivaruppgifter, https://support.antwork.se/x/dAFn
    1. Namn

    2. Adress, postnummer och postort
    3. Telefonnummer
    4. E-postadress
    5. Vilket landsting verksamheten bedrivs i
  3. Vårdgivare

    1. Vårdgivarens namn (företag)

    2. Organisationsnummer
    3. Vårdgivarens HSA-ID
    4. Adress, postnummer och postort
    5. Vårdgivar-id (kombikanummer, etablerings-id)

    6. Ersättningsavtal, ARV, GVR, Priva, Privera, PriComp eller motsvarande. Fordras annan redovisning till landstinget, kontakta Antwork AB.

    7. Om du är landstingsansluten. 
      1. Om nationella taxan ange om du har A- eller B-praktik.
      2. Annars ange om du är auktoriserad eller inte. 
      3. Om du är osäker kan du ange vilken taxa du har för ett normalbesök.
    8. Om vikariat
      1. Vikariatgivarens namn (vem du vikarierar för).
      2. Vikariatgivarens vårdgivar-id (kombikanummer, etablerings-id)
      3. Om ditt landsting kräver vikariens personnummer måste du även ange ditt personnummer.
    9. Ersättningstak 1

    10. Ersättningstak 2
  4. Om du använder e-frikort och i så fall ditt vårdgivarenamn på e-frikortstransaktion, det namn som visas på transaktion och som också syns för patienten i web-portalen.

Steg 2: Utbildning

Innan du kan börja använda SGX behöver du delta på webbseminarie "Introduktion till nya SGX" eller boka in en egen introduktion.

  1. Introduktionen är webbaserad och du sitter vid din egen dator. Du kan använda datorns ljud och mikrofon eller ringa in via din telefon. Flera användare kan delta samtidigt.
  2. Vi lägger kontinuerligt upp nya utbildningstillfällen, https://support.antwork.se/x/PID1

Steg 3: Godkänn och skriv under SGX avtal

Innan du kan börja använda SGX behöver du godkänna och skriva under Antwork's avtal gällande SGX.

  1. Du godkänner avtalen genom att fylla i dina företagsuppgifter och intyga att du godkänner avtalen i ett vändande mejl till oss, support@antwork.se.
  2. Mejlet skickas till dig enligt överenskommelse.
  3. Avtal som ska godkännas för att använda SGX
    1. Allmänna villkor SGX.pdf
    2. Personuppgiftsbiträdesavtal.pdf
  4. Avtal som ska godkännas för att använda e-frikortstjänsten via SGX. För att använda e-frikortstjänsten behöver du även teckna ett separat e-frikortsavtal med landstinget.
    1. Integrationsavtal eFrikort via SGX.pdf

Steg 4: Installera SGX och verifiera inloggning

  1. Installera nya SGX med SGX installationsprogram, https://install.antwork.se/filer/SGX.WinUI.Installer.exe
  2. Om du har problem med installationen kan du kontakta oss efter att du har verifierat nedanstående punkter. Kända problem kan vara
    1. Ditt antivirusskyddsprogram känner inte igen filen och varnar för att filen kan vara skadlig.
    2. Microsoft .Net framework 4.7.1 saknas på din dator som då behöver installeras, https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=56116
  3. Efter lyckad installation av SGX har du fått en SGX-ikon på ditt skrivbord.
  4. Dubbelklicka på ikonen och verifiera att du kommer till inloggningsrutan. Installationen är då klar. 
  5. Inloggning kommer att vara möjlig med ditt e-tjänstekort, med Yubikey i kombination med lösenord eller med Mobilt BankID. 
  6. Om du ska använda e-tjänstekort.
    1. Stoppa in ditt e-tjänstekort i kortläsaren.
    2. Verifiera att ditt namn syns i listan i fliken E-legitimation. Om du inte kan se ditt namn i listan.
      1. Verifiera att e-tjänstekortet fungerar genom att logga in med kortet på någon av landstinget sidor som kräver inloggning med e-tjänstekortet.
      2. För att kunna använda ditt e-tjänstekort behöver du ha Net ID installerat på din dator. Du kan ladda ned programmet på http://www.vardgivarguiden.se/avtaluppdrag/it-stod-och-e-tjanster/etjanstekort/hantera-ditt-etjanstekort/
  7. Om du ska använda Yubikey i kombination med lösenord beställer du en Yubikey av oss. En yubikey kan endast användas av en användare.
  8. Du kan även logga in med Mobilt BankID. Detta är kostnadsfritt under aug - sept 2018.
  9. Verifieringen är klar. Välj Avbryt eller gå vidare till Steg 5.

Steg 5: Om du startar i en befintlig SGX-installation med andra vårdgivare

  1. Godkänn att du läggs till i en databas med befintliga vårdgivare.
  2. Godkänn att vald användare är systemansvarig.
  3. Godkänn att receptionisterna får receptionistbehörighet.
  4. Skicka godkännande till Antwork, support@antwork.se.

    Jag önskar och godkänner att läggas till i en gemensam databas med befintliga vårdgivare och vald systemansvarig. Detta innebär en sammanhållen,
    delad journalföring, enligt gällande bestämmelser i PUL, PDL och GDPR, inom mottagningen.
    Samtidigt godkänner jag att vår receptionist/receptionister får tillgång till min tidbok och övriga sysslor som en receptionist har att utföra.

  5. Systemansvarig godkänner att du läggs upp som vårdgivare. Skicka godkännande till Antwork, support@antwork.se.

    Jag, som systemansvarig, önskar och godkänner att 'vårdgivarens namn' läggs till i vår SGX-installation.

Steg 6: SGX i skarpt läge

Dags att börja jobba i SGX.

  1. Starta SGX.
  2. Ange ditt databasnamn som du har fått av oss 
  3. Inloggning är möjlig med ditt e-tjänstekort, med Yubikey i kombination med lösenord eller med Mobilt BankID.
    1. Om du loggar in med e-tjänstekort.
      1. Stoppa in e-tjänstekortet i läsaren.
      2. Välj fliken E-legitimation.
      3. Ditt namn visas i listan.
      4. Välj Logga in.
    2. Om du loggar in med Yubikey i kombination med lösenord. 
      1. Stoppa in din Yubikey i ett USB-uttag på din dator.
      2. Välj fliken Lösenord.
      3. Ange ditt användarnamn och lösenord.
      4. Tryck på den lysande gröna ringen alternativt på det lysande gröna y:et på din Yubikey utan att lämna fältet Lösenord.
      5. Yubikeyn genererar en nyckel efter ditt lösenord och du loggas in. Du behöver inte välja Logga in.
    3. Om du loggar in med Mobilt BankID. 
      1. Välj fliken Mobilt BankID.
      2. Mata in ditt personnummer.
      3. Välj Logga in och följ instruktionerna.
  4. Om det saknas obligatoriska uppgifter kommer du att behöva fylla i dessa innan du kan fortsätta.
  5. Verifiera att dina uppgifter är korrekta och gå igenom dina inställningar.
    1. Inställningar | Administrera användare
    2. Inställningar | Användarinställningar
    3. Inställningar | Administrera klinik
    4. Inställningar | Klinikinställningar
    5. Inställningar | Ersättningskoder.
    6. Inställningar | Avgiftskoder.
    7. Arkiv | Systemadministration | Systeminställningar
  6. Verifiera e-frikort om du har ett e-frikortsavtal med ditt landsting. För att testa om e-frikortstjänsten fungerar i SGX så kan du öppna Patientregistret och välja en patient och välja  uppe i menyn. 
  7. Om du är landstingsansluten och har tidigare upparbetad ersättning lägger du in den i ”Överfört från tidigare” så räknas ersättningen in i Totalt upparbetat. Utifrån det totalt upparbetade beloppet räknar vi fram vilken ersättning som ska användas. Uppgifterna lägger du till under Inställningar | Administrera klinik | Flik Landstingsavtal.

Steg 6: SGX

Efter start.

  1. Daglig säkerhetskopiering sker automatiskt.
  2. O.B.S! När du har jobbat någon dag i SGX skickar du in en fil till landstinget för att verifiera att allt fungerar korrekt och eventuella problem är lösta innan månadsskiftet.


Frågorsupport@antwork.se

Tel: 070-758 75 96


  • No labels