You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 15 Next »

  1. Markera besöket i Besöksregistret  och klicka på ikonen Ta bort .
  2. Öppna besöket och klicka på ikonen Ta bort 

Alt. Markera besöket i patientöversikten och klicka på ikonen Ta bort 

  • Om besöket är inskickat får Du en fråga:

Svarar Du Ja makuleras besöket och Du kan registrera ett nytt om det är aktuellt.

  • Om besöket är fakturerat/betalt måste fakturan/kvittot först tas bort.

  • Du kommer då automatiskt till Fakturor 

  • Patientens fakturor visas och fakturan som måste krediteras är markerad.
  • Välj ikonen Kreditera 


  • I och med det krediteras fakturan men krediteringen är fortfarande obetald. Patienten måste så att säga "få tillbaka" pengarna. Svara Ja på frågan "Vill du direkt skapa en återbetalning/korrigering av det krediterade beloppet?".
  • Var noga med att "återbetalningen" får samma datum och betalsätt som den makulerade fakturan. De uppgifterna ser du till höger i fönstret Fakturor. Välj samma betaldatum och betalsätt

  • Stäng Fakturor och välj Ta bort/makulera besöket igen.
  • Om inte patientavgiften har ändrats svara Nej på frågan om eventuellt registrerad betalning till e-frikort ska regleras. Annars svara Ja om reglera betalningen.


Se även Ångra makulering besök >




  • No labels