- Markera besöket i Besöksregistret och klicka på ikonen Ta bort .
- Öppna besöket och klicka på ikonen Ta bort
- Om besöket är inskickat får Du en fråga:
Svarar Du Ja makuleras besöket och Du kan registrera ett nytt om det är aktuellt.
- Om besöket är fakturerat/betalt måste fakturan/kvittot först tas bort.
- Du kommer då automatiskt till Fakturor
- Patientens fakturor visas och fakturan som måste krediteras är markerad.
- Välj ikonen Kreditera .
- I och med det krediteras fakturan men krediteringen är fortfarande obetald. Patienten måste så att säga "få tillbaka" pengarna. Svara Ja på frågan "Vill du direkt skapa en återbetalning/korrigering av det krediterade beloppet?".
- Var noga med att "återbetalningen" får samma datum och betalsätt som den makulerade fakturan. De uppgifterna ser du till höger i fönstret Fakturor. Välj samma betaldatum och betalsätt
- Stäng Fakturor och välj Ta bort/makulera besöket igen.
- Om inte patientavgiften har ändrats svara Nej på frågan om eventuellt registrerad betalning till e-frikort ska regleras. Annars svara Ja om reglera betalningen.
Se även Ångra makulering besök >