You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 2 Next »

Om Du markerat "Kontantfakturera" när Du registrerar ett besök är det detsamma som att skapa ett kvitto.

Under Inställningar, Användarinställningar, fliken Besök kan Du ställa in om "Kontantfakturera" skall vara ikryssad som standard.



När besöket registreras kommer fakturabilden upp:

Du skall ange ett "Betalsätt", d.v.s. om patienten betalar med kontanter (pengar), Swish, iZettle eller annat betalsätt som räknas som kontant betalning.

Om det saknas något betalsätt eller konto, se här >>>

Du kan välja standard betalsätt under Inställningar, Användarinställningar, fliken Ekonomi, se här >>>.

Du kan välja om Du vill skriva ut kontantfakturan (kvittot) genom att kryssa i 

Vill patienten ha sitt kvitto med E-post, klicka i 

Du kan klicka i en, båda eller ingen beroende på vad du vill göra. 

Även dessa kryss kan Du ställa in standard, om de skall vara ikryssade eller ej under Inställningar, Användarinställningar, fliken Ekonomi, se här >>>

För att skicka Kontantfakturan med E-post fordras att patienten ger sitt samtycke. Det kan se ut så här:

Då kan du klicka på den rutan och registrera samtycke och ange E-post-adress till patienten:

Om patienten inte vill ha något "kvitto", kryssa ur både  och  och klicka på 

Vill Du inte skapa faktura, klicka på 


Det kan sägas att det finns två sätt att arbeta. Antingen skapar Du alltid Kontantfaktura på varje besök som betalas kontant, eller så gör Du aldrig det.



Klart att föredra är att alltid skapa Kontantfaktura även om Du inte skriver ut den. Då registreras besöket som betalt och syns i kassarapport och fakturajournal.



  • No labels