Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Här meddelas nyheter och eventuella ändringar som successivt införs i SGX.

2020-04-08

Videosamtal och chatt i SGX: Nu har vi stöd för videosamtal och chatt i SGX. Här kan du läsa mer om hur det fungerar, https://support.antwork.se/x/awBRAw

Tack alla piloter för ett fantastiskt bra arbete med tester, feedback och glada tillrop.

Lite att tänka på

  • För patienter fungerar gamla Edge bra men inte för behandlare som måste uppdatera till nya Edge, Chromium Edge, om man inte vill köra Chrome som fungerar bra.
  • Videon visas så bred som möjligt på din skärm. Det innebär att du kan behöva scrolla för att se hela bilden. Om du sitter på en dator kan du göra fönstret smalare tills hela bilden syns på höjden utan scroll. Bäst blir det om både du och patienten har samma läge, d.v.s. stående eller liggande bild. Vi ska försöka ordna så att hela bilden syns på skärmen utan att du behöver ändra storleken på fönstret.
  • Var extra vaksamma på bokningar, webbokningar, bokningsbekräftelser, ombokningsbekräftelser och påminnelser via SMS. För att se vad som har skickats till en patient kan du markera bokningen, välj Fler patientrelaterade val och Patientkommunikation.

Kända fel och problem

  • Videosamtal på mobil kan tappa ljudet om telefonen ringer under pågående videosamtal. 

Image Added

2020-04-06

Besöksdatum som betaldatum: Nu sätts besöksdatum automatiskt som betaldatum om du väljer Betald direkt eller Öppna kontantfakturering vid efterregistrering av besök. 

...

Det gamla sättet med information i noteringsfältet. 

Det nya sättet.

2020-03-20

Återbud vid avbokning via webben: Användarinställning om bokning ska markeras med återbud (ÅB) istället för att tas bort vid avbokning via webben. Vi har blivit uppmärksammade på problematiken med att bokningar som avbokas via webben försvinner helt och hållet i tidböckerna då era bortfall i inkomst och merkostnader troligtvis kommer att behöva vidimeras och beläggas för eventuell kompensation. Redan avbokade, borttagna bokningar hittar du under Internpost.  

...

Autentisering av patient med Mobilt BankID: Vi påminner och förtydligar. Autentisering av patient med Mobilt BankID och inloggning i SGX med Mobilt BankID är två separata tjänster. Här kan du läsa mer om autentisering av patient med Mobilt BankID, https://support.antwork.se/x/soD_/

2020-03-19 covid-19

Återbud och uteblivna besök covid-19: Nu kan du registrera återbud och uteblivna besök relaterade till covid-19. Eventuellt kan du få ersättning av din Region i efterhand. Kontrollera med din Region vad som gäller.

O.B.S! Att Du måste välja "Återbud" i listan "Besökskategori". Sedan väljer Du "ÅB COV - Återbud covid-19" i listan "Drsättningskod.
Om patienten ska betala en patientavgift vid uteblivet besök lägger du till patientavgift på ersättningskoden, https://support.antwork.se/x/ToD1


2020-03-19

Vårdval Specialiserad fysioterapi och digitala besök: Även stöd vid besöksregistrering och rapportering till regionen av telefonrådgivning och chatt för Vårdval specialiserad fysioterapi (GVR).

...

  • Vårdtjänst: Enskilt besök chatt, kort (0-19 min)
    KVÅ-kod XS003 OCH ZV051 OCH en av ZV201, ZV202.
    Ersättning 90 kr
  • Vårdtjänst: Enskilt besök chatt, normal A (20-39 min)
    KVÅ-kod XS003 OCH ZV051 OCH en av ZV203, ZV204.
    Ersättning 225 kr
  • Vårdtjänst: Enskilt besök chatt, normal B (40-59 min)
    KVÅ-kod XS003 OCH ZV051 OCH en av ZV205, ZV206.
    Ersättning 495 kr
  • Vårdtjänst: Enskilt besök chatt, resurskrävande (≥ 60 min)
    KVÅ-kod XS003 OCH ZV051 OCH en av ZV211, ZV212 osv.
    Ersättning 581 kr

2020-03-18

Id-kontroll med Mobilt BankID: Id-kontroll av patient med identifikationssätt Mobilt BankID. Notera att det kommer att stå Antwork AB som utställare i BankID-appen när patienten identifierar sig. För att använda tjänsten måste vårdgivaren ange att autentisering av patient via BankID tillåts under Inställningar | Klinikinställningar | Externa tjänster | Mobilt BankID | Autentisering av patient via BankID. Att använda tjänsten medför en extra kostnad och faktureras på nästa faktura på samma sätt som kostnad för SMS.

...

  • Att mottagningarna inom vårdvalen PrimärvårdsrehabiIitering, Specialiserad fysioterapi, Logopedi och Intensivträning för personer med rörelsenedsättning ges möjlighet att utföra samtliga typer av fysiska besök med digitala besök. Ersättningen uppgår till 75 % av de fysiska besöken i enlighet med gällande FFU.
  • Att mottagningarna inom vårdvalet Specialiserad rehabilitering vid långvarig smärta och utmattningssyndrom ges möjlighet att utföra samtliga typer av fysiska besök med digitala besök. Ersättningen uppgår till 60 % av de fysiska besöken i enlighet med gällande FFU. Detta gäller även bedömningsdelen.
  • Att leverantören för Psykosociala habiliteringsinsatser ges möjlighet att utföra samtliga typer av fysiska besök med digitala besök. Ersättningen uppgår till 75 % av de fysiska besöken i enlighet med gällande FFU. Observera att ersättningen för distanskontakt i gällande FFU kvarstår.

2020-03-16

Fakturerat/betalt på annat sätt: I besöksbilden kan du sätta och ångra att patientavgift och ersättning fakturerat/betalt på annat sätt. Det finns även möjlighet att sätta besök till fakturerat/betalt på annat sätt direkt från tidbok genom att högerklicka på bokningen och välja Markera som fakturerat/betalt på annat sätt.

...

Benämning på kontantfaktura: Du kan välja ett annat namn på kontantfakturor t.ex. Kvitto som används på kontantfakturor och e-post. 

2020-03-02

Receptionist kan ta bort registrerad betalning: Nu kan receptionister själva ta bort felregistrerade betalningar.

...

Val av tid: Flera tider såsom 55 minuter är tillagda vid val av längd i t.ex. bokning, schemaläggning och behandlingstyp.

2020-02-17

Registrera betalning för företag- och försäkringsbesök: Nu kan ni registrera betalningar för företag- och försäkringsbesök i receptionen. Vid försäkringsbesök måste ett försäkringsärende skapas och kopplas till besöket. Försäkringsärendet kan skapas innan eller i samband med registreringen av betalningen eller besöket.

Bokning: Bokningar kan nu markeras som "Ej upptagen". Detta möjliggör dubbelbokningar via t.ex. webbtidboken då tiden anses som bokningsbar.

2020-02-12

SMS-påminnelse helger: För att inte störa patienter för tidigt på helger skickas nu SMS-påminnelser klockan 10:00 istället för 08:00 på helger.

Varning oskickad landstingsfil till ARV: För att minimera risken att fil inte skickas till landstinget visas en varning om oskickade landstingsfiler finns. Varning visas och sändningslistan öppnas. De oskickade filerna visas med varningsfärg. Om du får varningen kontrollerar du om filen är skickad till landstinget och markerar filen som skickad /hanterad.

2020-01-27

Uppdatera besök: Klinikadministratörer kan uppdatera andra behandlares besök.

...

Maxbelopp på artiklar: Maxbelopp på artiklar utökat till 999 999,99 kr.

2020-01-09

Nya tak för 2020: Nu är årets nya tak för Nationella taxan uppdaterade. Gå in på Inställningar | Administrera klinik | Landstingsavtal och kontrollera att dina tak stämmer. Om taken inte stämmer så kontakta supporten så hjälper vi dig.

...

Besök med fel takbelopp: Besök som har registrerats felaktigt med normal ersättning kan uppdateras till reducerade ersättning. Markera ett eller flera skickade landstingsbesök och välj "Ändra till nästa reducerade ersättning".

2019-12-15

Nationella taxan: Nu ska alla kliniker som har nationella taxan vara uppdaterade med de nya taxorna för 2020. Gå in under Inställningar | Ersättningskoder och kontrollera att ni har de nya taxorna upplagda från och med 2020-01-01.

...