Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.
  1. Markera besöket i Besöksregistret  och klicka på ikonen Ta bort .
  2. Öppna besöket och klicka på ikonen Ta bort 


  • Om besöket är inskickat får Du en fråga:

Image Modified

Svarar Du Ja makuleras besöket och Du kan registrera ett nytt om det är aktuellt.

  • Om besöket är fakturerat/betalt måste fakturan/kvittot först tas bort.

Image Modified

  • Du kommer då automatiskt

...

  • till Fakturor Image Modified

...

Image Modified

...

  • Patientens fakturor visas och fakturan som måste krediteras är markerad.
  • Välj ikonen Kreditera Image Modified

Image Modified


  • I och med det krediteras fakturan men krediteringen är fortfarande obetald. Patienten måste så att säga "få tillbaka" pengarna.

...

Image Removed

Markera den obetalda krediteringen, klicka på Image Removed Återbetalning/Korrigering

...

  • Svara Ja på frågan "Vill du direkt skapa en återbetalning/korrigering av det krediterade beloppet?".
  • Var noga med att "återbetalningen" får samma datum och betalsätt som den makulerade fakturan. De uppgifterna ser du till höger i fönstret Fakturor.

...

  • Välj samma betaldatum och betalsätt

Image Added

  • Stäng Fakturor och välj Ta bort/makulera besöket igen.
  • Om inte patientavgiften har ändrats svara Nej på frågan om eventuellt registrerad betalning till e-frikort ska regleras. Annars svara Ja om reglera betalningen.

Image Added


Se även Ångra makulering besök >

...