You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 12 Next »

Nu kan du använda säkra videosamtal via dator, mobil eller surfplatta integrerat i SGX. Tjänsten föregås av stark autentisering för både patient och behandlare genom säker inloggning som uppfyller Datainspektionens krav på stark autentisering.

  • Några minuter innan avtalad tid startar du videosamtalet direkt på din dator från SGX eller via din mobil eller surfplatta. Videosamtalet startar först när du som vårdgivare ansluter till samtalet.
  • Vid varje videosamtal behöver du och patienten identifiera er med Mobilt BankID vilket medför en kostnad per autentisering. Här kan du se gällande priser, https://support.antwork.se/x/BQBIAg
  • Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört och använd gärna headset.
  • Varken videosamtal eller chattar sparas utan raderas direkt när samtalet avslutas.
  • Vi kan inte garantera att videosamtal fungerar i alla lägen.

Webbläsare Chrome

  • Webbläsaren Chrome som fungerar bra för både patient och behandlare.
  • Om du inte har Chrome som standardwebbläsare. För att Chrome ska öppnas automatiskt när du startar videosamtal eller chatt kan du välja Chrome som din standardwebbläsare, https://support.antwork.se/x/FAI7AQ

Webbläsare Edge

Webbläsare Safari

  • Användare med iPhone/iPad bör köra den inbyggda webbläsare Safari då Apple i vissa fall har låst ned videofunktionen i andra webbläsare som t.ex. Chrome.


Lite att tänka på

  • Videon visas så bred som möjligt på din skärm. Det innebär att du kan behöva scrolla för att se hela bilden. Om du sitter på en dator kan du göra fönstret smalare tills hela bilden syns på höjden utan scroll. Bäst blir det om både du och patienten har samma läge, d.v.s. stående eller liggande bild. Vi ska försöka ordna så att hela bilden syns på skärmen utan att du behöver ändra storleken på fönstret.
  • Var extra vaksamm på bokningar, webbokningar, bokningsbekräftelser, ombokningsbekräftelser och påminnelser via SMS. För att se vad som har skickats till en patient kan du markera bokningen, välj Fler patientrelaterade val och Patientkommunikation.
  • Både patient och behandlare behöver logga in med Mobilt BankId.


Kända fel och problem

  • Videosamtal på mobil kan tappa ljudet om telefonen ringer under pågående videosamtal. 



  • No labels