För att boka in patient dubbelklickar Du i önskad bokningsruta eller högerklickar och väljer "Boka tid". Då öppnas patientregistret och Du kan söka fram önskad patient. Dubbelklicka på patienten i patientregistret.
Om inte patienten finns patientregistret, klicka på NY och skriv in ny patient eller ...
Om Du skrivit in komplett personnummer och patienten saknas i systemet får Du en fråga om patienten skall skrivas in. När patienten är inskriven fortsätter proceduren enligt nedan.
Du kan korrigera tiden om Du vill, till ex. 08:45, Du väljer bokningens längd (går att ställa in default längd), lägger till en notering om det behövs, väljer bakgrundsfärg om Du vill.
Om det är ett nybesök, se här >>>
Du kan även skriva en notering på bokningen. Tryck Enter för att spara bokningen.
Om patienten godkänt kommunikation via SMS/e-post kan Du välja att skicka en påminnelse via SMS. Du kan klicka i rutan för "Samtycke" om Du vill ändra SMS eller e-post.
Finns inget samtycke visas istället: Klicka i rutan så kan Du registrera samtycke och mobilnummer och/eller e-postadress direkt:
Klicka sedan på OK.
Om Du inte valt att skicka en påminnelse via SMS men patienten samtycker till kommunikation via SMS/e-post kan Du valfritt skicka en bokningsbekräftelse med e-post till patienten.
Inställningar för SMS-påminnelse hittar Du under Klinikinställningar, Eterna tjänster, SMS
Fyll ev. i kompletterande meddelandetext om det är aktuellt. Du kan även välja att journalföra att mail är skickat.
Mailet ser ut som nedan:
Mailet grundar sig på en mall som Du själv kan redigera.