You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 181 Next »

Här meddelar vi kort om viktiga nyheter eller andra smått akuta saker som sker och som kan vara relevant för dig att veta.

Vi rekommenderar starkt att du tittar om något gäller dig.

2020-02-12

Uppdatera certifikat

Nu kan du uppdatera ditt certifikatet för ditt e-tjänstekort/SITHS enligt instruktioner på ARV-portalen.

2020-02-03

Uppdatera certifikat:

På ARV-portalen uppmanar man Dig att uppdatera certifikatet på Ditt E-tjänstekort. Avvakta med detta, det kan ev. påverka möjligheten att logga in i SGX.

Återkommer här när det är klarlagt.

2020-02-01

Patientsäkerhetsberättelse

Här kan du läsa om lagring, GDPR och dataskydd, https://support.antwork.se/x/XIDD

2020-01-31

Begränsad bemanning i supporten under vecka 6

Mellan den 1/2 och 8/2 har vi begränsad bemanning i supporten.
Du kontaktar oss som vanligt via telefon, e-post eller genom att skapa ett supportärende direkt i SGX, https://support.antwork.se/x/MAAF.
E-post: support@antwork.se
Tel: 08 - 32 10 50

Byte till A-praktik

Vi påminner. Den 1/2 är det många som byter från B-praktik till A-praktik. Meddela oss genom att skapa ett supportärende via SXG eller mejla oss på support@antwork.se, så byter vi till A-praktik och lägger upp nya ersättningar under helgen. 

Verifiera att dina ersättningar är korrekta när du registrerar första besöket på A-praktik, d.v.s. att ett besök med särskilt arvode har taxa 1 001 kr. (innan 880 kr).

2020-01-29

Byte till A-praktik. Den 1/2 är det många som byter från B-praktik till A-praktik. Meddela oss genom att skapa ett supportärende via SXG eller mejla oss på support@antwork.se, så byter vi till A-praktik och lägger upp nya ersättningar under helgen. 

Verifiera att dina ersättningar är korrekta när du registrerar första besöket på A-praktik, d.v.s. att ett besök med särskilt arvode har taxa 1 001 kr. (innan 880 kr).

2020-01-21

Driftstörningar klockan 16:00 och 18:00. Under gårdagen upplevde SGX två driftstörningar på c:a 10 minuter vardera. Vi har ännu inte hittat orsaken till störningen, men har kunnat fastställa att det var ett kommunikationsproblem.

2020-01-09

Vi hoppas att ni har haft en härlig start på det nya året!

Vi har fått flera supportärenden gällande

Tänk på att du även kan söka i hjälpen genom att skriva in söktext i fältet Sök uppe i högra hörnet.

Felaktigt registrerade besök. Om du av något skäl har många besök som har blivit fel så stäm gärna av med oss innan du gör ändringar så kanske slipper göra onödigt extraarbete.

SGX:are, då kör vi 2020! 

2020-01-07

Nationella taxan och årets nya tak. Ni behöver inte lägga in de nya taken för 2020. Vi kommer att lägga in dem under denna vecka tillsammans med ny hantering där taken ligger specificerade per år.

God fortsättning!

2019-12-26

Flera användare har rapporterat att det inte går att komma in i ARV-portalen. Vi har tyvärr ingen information om vad felet beror på.

Följ anvisningarna på ARV-portalen eller kontakta SLL IT servicedesk på telefonnummer 08-123 145 10. Alternativt https://kontakt.sllit.sll.se/.

Prova att använda Internet Explorer, om Du inte redan gör det. Se Ändra standardwebbläsare

God fortsättning!

2019-12-20

(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)

Kära SGX:are!

Tack för detta år och tack för all härlig och energigivande feedback.

En önskan om en fridfull jul till er alla!

God Jul & Gott Nytt År!

Åke, Ulrika & Patrik

(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)


2019-11-22

Hej, kära SGX:are!

P.g.a. ökade kostnader behöver vi nu höja priset på SGX från 400 kr till 500 kr exkl. moms (500 kr till 625 inkl. moms) från och med 2020-03-01. Vi har bland annat fått en allt högre kostnad för lagring, licenser och certifikat som dels beror på en svagare krona gentemot dollarn och euron samt ökade kostnader från våra leverantörer.

Vi hoppas att ni har förståelse för detta och tycker att SGX ger er värde för pengarna.

Framåt hoppas vi kunna leverera många nya förbättringar och funktioner som bland annat

  • Möjlighet att se din tidbok via webben/mobil om du så önskar.
  • Möjlighet att skicka foto direkt till journalen från mobilen.
  • Möjlighet för patienter att fylla i hälsodeklaration via webben.

Med vänlig hälsning
Ulrika, Patrik & Åke

2019-11-18

Vi påminner om det vi skrev 2019-09-29

Fr.o.m. 2020-01-14 kommer SGX inte att gå att köra på Windows 7. 

Microsofts support för Windows 7 upphör den 14/1 2020, efter detta kommer Microsoft inte längre att skicka ut säkerhetsuppdateringer mm. Läs mer här  https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-7-end-of-life-support-information

Du som fortfarande använder Windows 7 bör i god tid innan 14/1-2020 uppdatera till Windows 10. (normalt är det bäst att köpa en ny dator)

Kanske är du osäker på vilken version du använder av Windows. Om du har en start-knapp som nedan så har du Windows 7.

SGX stöds inte heller på Windows 8.0 där Microsoft upphörde med supporten 12 januari 2016.

Kontakta oss om du har frågor.


2019-11-12

Tisdagen den 26/11 kommer CGI att installera en ny version av e-Frikort (3.1-51) på produktionsmiljön. Uppdateringen kommer att påbörjas kl 16:45 och förväntas vara klar kl 17:15. Tyvärr kan en kortare störning upplevas då man behöver starta om tjänsterna, vilket tar någon minut.

2019-11-07

Generella störningar i Microsofts driftsmiljö nu under morgonen. Microsoft jobbar på att lösa problemet.

  • Dokument inte tillgängliga tills problemet är löst.
  • Störningen gjorde också att morgonens påminnelse-SMS för imorgon skickades ut c:a en timme senare än vanligt, d.v.s. runt 09:00.

2019-11-06

E-frikort har legat nere 10:00 - 10:15 idag. Det kan fortfarande vara störningar så kontrollera Era registreringar noga.

2019-11-01

SLL/ARV. Vi påminner om att det är extra viktigt att verifiera att överföringen till ARV gått bra. Logga in på ARV-portalen och kontrollera dina besök.

2019-10-25

ARV har gjort ett byte till en GDPR-säkrad server i ARV2-portalen vilket har medfört ändringar i SGX. Kontrollera extra noga att inskickade filer har kommit in och är godkända i ARV-portalen.

2019-10-21

CGI har haft störningar i e-frikortstjänsten mellan 8:42 och 8:57, kontrollera och justera ev. registreringar som saknas.


Dessutom: Alt + S för att signera journalen funkar inte.  Detta är tyvärr ett fel som smugit sig in när vi har gjort stavningskontrollen.

Rättning kommer under veckan. Kanske kommer snabbvalet att behöva ändras.

2019-10-06

Ramavtal

Vi har förhandlat fram ett ramavtal med IT Omsorg som ger dig som SGX-användare ett förmånligt pris på HSA-id och e-tjänstekort.

Kontakta IT Omsorg och uppge att du är SGX-användare för att ta del av priserna.

Christian Catellani
+46 (0)70 953 32 14
www.itomsorg.se

Utbildningar

På begäran kör vi ytterligare två tillfällen vardera av utbildningarna "Schemaläggning och webbtidbok i tidboken" och ”Grundläggande ekonomi i SGX".

Vi kommer även att köra dessa utbildningar igen efter årsskiftet.

Vinterns utbildningstillfällen, se här >>

2019-10-02

Tyvärr meddelar CGI att det är driftsstörningar i e-frikort igen. Störningar idag 2/10, 10:40 - 11:10. Kolla att transaktioner under den tiden är OK.

2019-09-29

Fr.o.m. 2020-01-14 kommer SGX inte att gå att köra på Windows 7. 

Microsofts support för Windows 7 upphör den 14/1 2020, efter detta kommer Microsoft inte längre att skicka ut säkerhetsuppdateringer mm. Läs mer här  https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-7-end-of-life-support-information

Du som fortfarande använder Windows 7 bör i god tid innan 14/1-2020 uppdatera till Windows 10. (normalt är det bäst att köpa en ny dator)

Kanske är du osäker på vilken version du använder av Windows. Om du har en start-knapp som nedan så har du Windows 7.

SGX stöds inte heller på Windows 8.0 där Microsoft upphörde med supporten 12 januari 2016.

Kontakta oss om du har frågor.



2019-09-26

Meddelande från CGI angående e-frikort:

25/9 hade man mellan kl 22:20 och 22:50 en driftstörning för eFrikort.

Kontrollera att registreringar Du gjort under den tiden blivit korrekta.

2019-09-02

Meddelande från CGI angående e-frikort: 

Lördag 2019-09-07 08:00 – 13:00 så kommer e-Frikort inte vara tillgängligt pga flytt av servrar.

2019-08-22

  • Driftstörning1. Driftsstörningen i Ineras identifieringstjänst är nu löst och du kan logga in i SGX som vanligt med ditt e-tjänstekort.
  • Driftstörning2. Akut säkerhetsuppdatering av eFrikorttjänsten. Driftsstörningar i eFrikortstjänsten ikväll mellan 19:00 – 20:00. De beklagar över kort varsel.

2019-08-22

Inera har just nu driftsstörningar i sin identifieringstjänst vilket gör att du inte kan logga in i SGX med e-legitimation/certifikathttps://www.inera.se/aktuellt/driftstatus/108661/

Inloggning med Mobilt BankID och Yubikey fungerar som vanligt.

2019-08-18

Vi påminner om de webbseminarier som erbjuds under slutet av augusti och början av september. Det finns två utbildningar med två tillfällen vardera.

"Schemaläggning och webbtidbok i tidboken"
Kom igång snabbt och enkelt med den nya webbtidbokningen i SGX som ingår utan kostnad i din SGX-licens. Vi går även igenom schemaläggning som är det nya sättet att hantera bokningingsbara tider i tidboken och som vi rekommenderar alla att använda istället för att boka upp tider utan patient eller grupp.

”Grundläggande ekonomi i SGX"
Vi tittar på hur de grundläggande ekonomiska delarna hänger ihop och fungerar i SGX. Bl.a. fakturera, kontantfakturera, kreditera, försäljning, ofakturerade besök, bokföringskonto, ersättningskoder, patientavgifter och betald på annat sätt. En bra kurs för alla oavsett hur länge du har använt SGX.

Höstens utbildningstillfällen, se här >>

2019-07-17

I höst erbjuder vi två utbildningar med två tillfällen vardera.

"Schemaläggning och webbtidbok i tidboken"
Vi går igenom ny funktionalitet i tidboken såsom schemaläggning och webbtidbok. Du kan använda schemaläggning med eller utan webbtidbok. Däremot måste du använda dig av schemaläggning för att kunna använda webbtidboken. Här kan du läsa mer i hjälpen, https://support.antwork.se/x/GgAQAg eller titta på utbildningsfilmer under Utbildningsfilmer | Tidbok & schema.

”Grundläggande ekonomi i SGX"
Vi tittar på hur de ekonomiska delarna hänger ihop och fungerar i SGX. Bl.a. fakturera, kontantfakturera, kreditera, försäljning, ofakturerade besök, bokföringskonto, ersättningskoder, patientavgifter och betald på annat sätt.

Höstens utbildningstillfällen, se här >>

2019-07-09

Begränsad bemanning i supporten under juli

Mellan den 18/7 och den 31/7 har vi begränsad bemanning i supporten.
Du kontaktar oss som vanligt via telefon, e-post eller genom att skapa ett supportärende direkt i SGX, https://support.antwork.se/x/MAAF.
E-post: support@antwork.se
Tel: 08 - 32 10 50

2019-06-23

Angående GVR, sjukgymnaster/fysioterapeuter i vårdvalet

För dig med underkända besök i maj månad p.g.a. felaktig KVÅ-kod. Nu kan du enklare ändra uppgifter på redan inskickade landstingsbesök. Läs mer under "Ändra uppgifter på inskickat landstingsbesök". 

  • Uppdatera dina felaktiga besök med rätt KVÅ-kod. Notera att du ska ange endast en tids-KVÅ som t.ex. "ZV205 - 040-049 minuter".
  • Välj Landsting | Vad finns att skicka?
  • Välj Besök t.o.m. 2019-05-31 om du vill skicka dina felaktiga besök i maj i en separat fil. 
  • Skapa och skicka in filen som vanligt.

Tips! (Gäller alltid vid besöksregistrering)

  • När du uppdaterar KVÅ-koden i besöksregistreringen kan du kan skriva in t.ex. ZV205 i KVÅ-fältet och trycka TAB. Då hämtas koden automatiskt. Om du dessutom kopierar t.ex. ZV205 kan du klistra in koden i fältet och trycka TAB.
  • Om inte korrekt KVÅ-kod visas i listan när du ska välja KVÅ-kod skriver du in ZV i fältet SÖK. När listan öppnas så visas dina flest använda KVÅ-koder.

2019-06-19

Missa inte dagens utbildning om de nya funktionerna schema och webbtidboken. Utbildningen passar dig som idag använder tidboken men som vill börja jobba med schema. Vi går även igenom den nya webbtidboken som gör det möjligt för patienter att själva boka tider via webben. Webbtidboken är helt integrerad med SGX och ingår kostnadsfritt i din licens. Klicka på länken nedan för att registrera dig och delta på utbildningen.

Genomgång av tidbok, schemaläggning och webbtidbok - tillfälle 2”, onsdag 19/6 kl. 11:00-12:00

https://attendee.gotowebinar.com/register/8069859394401830667

2019-06-10

Nya utbildningstillfällen för Tidbok, schemaläggning och webbtidbok, se här >>

2019-06-05

Angående GVR, sjukgymnaster/fysioterapeuter i vårdvalet

KONTROLLERA Er vårdfaktura för maj samt registrerade besök i juni!

Ett flertal har fått besök underkända p.g.a. fel KVÅ-kod. Det gäller bl.a. kombinationen ersättningskod "95 - Återbesök, normal 40-59 min" med KVÅ "ZV203 - 020-029 minuter". Ersättningskod 95 ska troligen registreras tillsammans med "ZV205 - 040-049 minuter". Några har lagt till rätt KVÅ men inte tagit bort den gamla så två olika tids-KVÅ'er har skickats med i filen. Huruvida det blir underkänt vet jag inte men troligen blir det så.

Information

När nya taxan kom informerade vi och tryckte särskilt på att det var viktigt att kontrollera att det blev rätt KVÅ, se Info online 2019-05-01.

Frågan är hur vi bättre och tydligare kunnat informera om detta för att nå ut med informationen. Det blir ju oerhört jobbigt för både Er och för oss när det blir fel på detta sätt. Vi har inte all kunskap om hur besöken skall registreras i GVR, vi försöker bara göra vårt bästa för att underlätta för Er. Dock måste Ni förstå att det är Ni som avgör hur det skall se ut. Finns tveksamheter, kontakta Er handläggare på SLL för att få besked om hur det skall vara.

Åtgärder
  1. Läs informationen som finns här på Info online 2019-05-01.
  2. Du ändrar inställningar för KVÅ'er under Inställningar | Klinikinställningar | Besök | Landstingsbesök. https://support.antwork.se/pages/viewpage.action?pageId=21692488
  3. För besök som inte är skickade till landstinget ändra till rätt KVÅ och spara om besöket. Du behöver inte registrera om besöket.
  4. För att uppdatera uppgifter på besök som är skickade till landstinget finns det två alternativ. Oavsett om ni väljer alternativ 1 eller 2 så behöver de nya uppgifterna vara inskickade innan 30 juni. Det går att få förskottsutbetalning för felaktiga besöksregistreringar, kontakta din handläggare på SLL för mer information.

Alternativ 1 (rekommenderas): Om c:a 2 veckor tillgängliggör vi en funktion i SGX så att ni kan registrera om felaktiga besök på ett enklare sätt. Vi rekommenderar att ni inväntar denna nya funktion både för att minimera jobbinsatsen med att registrera om besöken men också för minimera risken med att de nya registreringarna blir fel.

Alternativ 2: Ni registrerar om de felaktiga besöken utan den förenklade funktionen, se Registrera om skickat landstingsbesök

2019-05-20

Begränsad support under nationaldagshelgen

Mellan den 5/6 och den 9/6 har vi begränsad support.

Installera uppdatering från Microsoft

SGX kommer från och med 1 juni att kräva att en uppdatering från Microsoft är installerad. Installera uppdateringen så snart som möjligt. Uppdateringen kan ta lång tid att slutföra, så installera gärna uppdateringen efter arbetsdagens slut.

Här kan du läsa mer om hur du installerar den nya uppdateringen.

2019-05-03

Driftstörningar E-frikortstjänsten sedan 14:17

E-frikortstjänsten är för tillfället inte tillgänglig. CGI arbetar med problemet. Eventuellt så fungerar deras webb-applikation som vanligt.

Var noga med att kontrollera och efterregistrera dina e-frikortstransaktioner manuellt när e-frikortstjänsten är tillgänglig igen.

2019-05-02

Driftstörningar sedan 21:48

SGX är för närvarande inte åtkomligt då Microsoft har driftstörningar. De arbetar med problemet.

23:10 Problemen är nu lösta och SGX fungerar som vanligt. 

2019-05-01

GVR - auktoriserade i Stockholm

Två nya koder som tillkommer är:

91 Nybesök, normal 40-59 min
95 Återbesök, normal 40-59 min

Gamla som är ändrade:

1 Nybesök, normal 20-39 min (tidigare 20-59 min)
5 Återbesök, normal 20-39 min (tidigare 20-59 min)

O.B.S! VIKTIGT

Att det nu finns två koder för respektive nybesök och återbesök.

Du behöver eventuellt ändra Dina standardkoder efter de nya förutsättningarna, se här >>>

VID ANDRA ÅTERBESÖKET KOMMER SGX ATT FÖRESLÅ DEN KOD DU ANVÄNDE SENAST SÅ DEN

MÅSTE DU VARA UPPMÄRKSAM PÅ OCH EV. ÄNDRA SÅ ATT DET BLIR DEN KOD DU ÖNSKAR!

Kontrollera även att tids-KVÅ'n stämmer med tiden för ersättningskoden.

2019-04-25

Ny taxa för auktoriserade i SLL

Från 2019-05-01 kommer en ny taxa för auktoriserade fysioterapeuter/sjukgymnaster i Stockholm.
Vi kommer att lägga ut det nya taxan till alla som redovisar till GVR. Om någon, mot förmodan
skall vara kvar på gamla taxan tar ni bort listan med de nya ersättningskoderna, se här >>>

Vi har lite svårt att exakt tolka hur taxan skall tillämpas och vilka koder som skall användas.
T.ex. finns inte längre nedanstående kvar i det nya dokumentet:

9 Indirekt kontakt
27 Utredn/beh POSTTRAUMATISKT STRESSSYNDROM
28 Avancerad SMÄRTUTREDNING
42 Resurskrävande UNGDOM < 18 och ÄLDRE 85+
43 Återbesök, NEUROL.SKADOR ssk resurskr
44 Utredn PSYKOMOT FUNKT, ssk resurskr

Eftersom vi inte är säkra på hur eller om dessa koder skall användas kommer vi inte att ta bort dem

Om någon har närmare information om tillämpningen att dela med sig av tar vi gärna emot den för vidare befordran
till Er alla.

2019-03-20

Viktigt att veta om FYSIO-X (om Du inte redan visste det)

Du kan öppna FYSIO-X på två sätt:

  1. Med  på stora knappraden. Härifrån kan Du skapa mallar för program för återanvändning. Dessa knyts inte till någon patient.
  2. Under febertermometern  finns . Här skapar Du program knutet till patienten. Du kan då ev. använda tidigare skapade och sparade mallar.

2019-02-24

O.B.S! Stockholms läns landsting O.B.S!
Vi påminner om att om du inte har ett personligt konto för PU-tjänsten kommer möjligheten att automatiskt hämta personuppgifter att sluta fungera fr.o.m. den 1/3.

2019-02-23

Detta gäller SLL och ARV.

Många har fått för lite betalt för januari. Som vi meddelat tidigare på detta forum så tog ARV inte emot filer i början av året (okänd anledning). Vi vet inte heller säkert från vilket datum man började ta emot filer igen. Titta på ARV-portalen under Rapportera, Besök via fil, längst ner. Där kan Du se inkomna filer. Du får välja hur långt bakåt Du vill se.

Jämför med SGX under Landstinget, Sändningar vilka filer Du skickat. Skicka de som ev. saknas i ARV på nytt. Om Du utan urskiljning skickar om filer, som redan mottagits, så blir det en massa felaktiga, dubbla,  besök och det kan då vara svårt att utreda vilka som är dubbelt inskickat och vilka som ev. är "riktiga" fel.

2019-02-13

O.B.S! Stockholms läns landsting O.B.S!
Från och med 1/3 måste alla ha ett eget konto till PU-tjänsten för att kunna hämta personuppgifter.

Du som inte redan fixat det, se här >>


2019-01-30

Nytt växelnummer till supporten

Nu utökar vi supporten med ett växelnummer. 08 - 32 10 50.

2019-01-16

Priser för 2019 LOL och LOF

Nu är priserna uppdaterade i ARV 2 och ni kan registrera besök och skicka in filer till ARV-portalen 2.

Ni som har skickat in filer och fått besök underkända, måste skicka om era filer.
Kontrollera alltid resultatet av era inlagda besök och inskickade filer på ARV-portalen 2.

2019-01-10

Meddelande från CGI angående e-frikort:


Obs! 2019-01-26 18:00 – 20:00 så kommer vi att uppdatera e-Frikort från version 3.0-362 till version 3.0-374.

För denna uppdatering måste vi tyvärr stänga ner tjänsten på grund av att vi kommer utföra en databasförändring (Dock ingenting som påverkar befintliga integrationer och tjänstekontrakt). Så både webbapplikationen och tjänsterna kommer vara otillgängliga under servicefönstret och beräknas ta 2 timmar att utföra.


2019-01-08

Något problem med ARV (SLL).  Logga in på ARV-portalen för mer information.  Skicka inte in besök utan att kolla på ARV-portalen först. 

Du som skickat filer som blivit underkända måste troligen skicka samma fil igen när ARV tillåter.

O.B.S! Du kan ändå gå över till nya SGX och sedan skicka filerna från gamla SGX när ARV ger klartecken.

Se Skicka fil på nytt >


2019-01-03

Nytt år

Nya ersättningskoder för 2019 importeras automatiskt för alla med Nationella taxan. Var god och verifiera att ersättningarna är korrekta enligt ditt avtal. Inställningar | Ersättningskoder | 2019-01-01.

Takbeloppen och varningar uppdateras automatiskt vid årsskiftet.

I övrigt behöver du inte göra något inför det nya året.

Nytt högkostnadsbelopp (1150:-) i Stockholm fr.o.m. 2019-01-01 kommer att ändras automatiskt. Du skall inte behöva ändra någonting.

2018-12-29

Ofakturerade besök

Information till dig som har ofakturerade besök i listan Ekonomi | Ofakturerade besök.

Ofakturerade besök betyder att du inte har registrerat besök som betalda i SGX. Om du använder SGX underlag för bokföring är det viktigt att detta är korrekt. Även om du inte använder dig av SGX för bokföring så behöver du göra detta steg för att kunna skriva ut kontantfakturor/kvitton och sammanställning av betalda fakturor. Kontakta supporten om du känner dig osäker på hur detta fungerar så hjälper vi dig.

Det är bra om du går igenom listan innan årsskiftet 2018/2019 så att pengarna registreras på rätt år.

  • Öppna listan med ofakturerade besök, Ekonomi | Ofakturerade besök.
  • Om patienten har betalat patientavgiften kontant markerar du patienten i listan och väljer ikonen Skapa kontantfaktura,
  • Välj det kontanta betalsätt som patienten betalade med, exempelvis Swish. Om du saknar ett kontant betalsätt kan du lägga till kontot, Inställningar | Konto.

  •  Välj Skapa kontantfaktura.
  • Upprepa för alla patienter i listan.


Om du inte brukar skriva ut eller e-posta kontantfakturan till patienten kanske du istället ska välja Betald direkt som ditt standardval vid besöksregistrering. Då registreras patientavgiften som betald direkt utan att Kontantfakturera öppnas. Du får lite mindre kontroll över faktureringen men betalningen skapas automatiskt och du riskerar inte att missa betalningssteget. Inställningar | Användarinställningar | Besök | Arbetsflöden | Förvalt betalningsval vid registrering av besök


Vid behov kan du välja de övriga faktureringssätten.

2018-12-21

(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)

Kära SGX:are!

Tack för allt ert tålamod, lugn, glada hejarop, idéer och fantastiska energi under året! Det är något visst med människor som har valt att arbeta med att hjälpa och läka sina medmänniskor som ni har.

En önskan om en fröjdefull och fridfull jul till er alla!

God Jul & Gott Nytt År!

Åke, Ulrika & Patrik

(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)(star)(green star)(red star)


2018-10-12

Om Du ex. skall registrera en ny patient idag som faktiskt var hos Dig igår så måste Du tänka på att när Du registrerar ärendet så måste Du ange kontaktdatum igår.

Samma sak gäller naturligtvis om det gått flera dagar sedan besöket. Kontaktdatum måste alltså vara senast det datum Du tänker registrera första besöket.


2018-10-08

Vi rekommenderar starkt att Du stänger ner SGX under natten. Vi gör en del arbete på servern nattetid och det kan resultera i Error om inte SGX startas om.


2018-09-24

O.B.S! Ni som inte fått svar från SLL eller inte beställde PU-tjänsten i förra vändan kan följa instruktioner HÄR >>>


2018-09-19

Avtalen om PU-tjänsten börjar nu komma tillbaka från SLL. Du registrerar själv in användarnamn och lösenord i SGX. Se här >>>

Ni som inte fått svar från SLL eller inte beställde PU-tjänsten i förra vändan kan följa instruktioner HÄR >>>


2018-09-11

O.B.S! Skillnad i nya och gamla SGX. Utskrift från journalen skall endast göras om det är journalen Du skall skriva ut. I samband med det görs ett systemnotat att utskrift skett. Detta är en anpassning till PDL.

Tidigare kunde man ju handskas lite som man ville med utskriften, t.ex. skriva ett brev i journalen och skriva ut. 

För att skriva brev, o.s.v.  i nya SGX väljer Du , väljer NY, väljer "Brev". Du får då välja mall, antingen en befintlig eller om Du skapar en ny (Hantera mallar). Du kan även fortsätta utan mall.

Det blir en länk i journalen och brevet syns i Patientöversikten. Vill Du ha med Dig något från journalen så kopiera det och klistra in i brevet.


2018-09-09

Visste Du att det går att söka efter information i hjälpen? Se här >>>


2018-08-24

Mobilt BankID. Glöm inte att ange ditt personnummer i användaruppgifter och prova att logga in med Mobilt BankID. En bra back-up för er som använder E-tjänstekort.

2018-08-19

Kontanthantering, se här >>>


2018-07-23

Höstens utbildningstillfällen, se här >>


2018-06-18

Svar på frågor från Introduktionen av nya SGX.

Fråga: Kopiera personnummer i kalendern?
Svar: Efter nästa release kan man kopiera personnummer i kalendern genom att högerklicka på bokningen och välja "Kopiera personnummer".

Fråga: Ska id-kontroll journalföras?
Svar: "Genomförd identitetskontroll ska alltid dokumenteras", står det att läsa på http://www.vardgivarguiden.se/patientadministration/patientnara-rutiner/id-kontroll/. Om du registrerar en id-kontroll i SGX journalförs detta automatiskt. Välj ikonen id-kontroll (Ctrl + I). Välj behandlingsdatum och typ av id-kontroll. Id-kontroll journalförs som ett systemnotat och signeras automatiskt.

Fråga: Kan man mejla återbud till alla patienter inbokade på en specifik dag?
Svar: Man kan SMS:a återbud till alla patienter som är inbokade på en specifik dag om de har samtyckt till kommunikation via SMS/e-post. Välj dag eller dagar i kalendern och välj ikonen Telefonlista. Markera patienter och välj Skicka SMS. En liknande funktion för att kunna mejla återbud till patienter är tillagd som önskemål.

Fråga: Ska telefonkontakt räknas som ett besök i journalen?
Svar: Telefonkontakt ska registeras som ett besök men ska inte räknas upp som ett besök i journalen. Vi kommer att åtgärda detta.

2018-05-12

VIKTIGT! Justera fönster till rätt storlek och placering, se här >>>



Postlåda som blinkar röd

Efter konverteringen finns det troligen en del notat som automatsigneras, detta meddelas i internposten. Det kan vara irriterande att titta på.

Öppna internposten (klicka på postlådan), markera det översta meddelandet, håll ned Shift-tangenten + pil ned så att alla meddelanden markeras. Tryck Delete. Nu är postlådan tom.

Fortsättningsvis kan det vara en bra idé att titta på meddelandet ifall det är något Du behöver åtgärda.




2018-05-05

Vi har tyvärr haft problem att skapa supportärenden men vi hoppas att det är löst nu och att ni fortsätter att skicka in värdefull information så att vi kan förbättra nya SGX.

Du kan skicka in supportärende och/eller förbättringsförslag direkt från SGX:

O.B.S! Att Du behöver fylla i alla "fält" för att kunna skicka.

1.) Ärendetyp: Fråga, Felanmälan eller Förbättringsförslag

2.) Prioritet: Kritisk, Hög eller Låg

3.) Rubrik: Vad det handlar om i stort

4.) Meddelande: Försök att beskriva så noga Du kan vad Du vill veta, vad som hänt eller vad Du önskar



2018-04-30

Lägesrapport:

Under de senaste två åren har Patrik, Ulrika och jag jobbat stenhårt med att utveckla en ny generation av SGX. Vi har på två år gjort det som tagit mig 25 år ensam att göra och jag hoppas att ni kommer att vara lika nöjda med nya SGX som vi är.

Som Ni har förstått har vi nu kommit så långt att flera användre redan nu arbetar i det nya SGX. Det finns fortfarande detaljer att putsa på och, när alla är igång, fortsätta utvecklingen mot Sveriges bästa journalsystem.

Vi skall nu, parallellt ned att vi plockar in nya användare i nya SGX, försöka modernisera information och utbildning. Detta genom att hålla "Webbinars", utbildning på nätet. Vi, framför allt jag, är inte särskilt erfarna på det området så det kanske haltar lite i början. Vi får lära oss tillsammans helt enkelt. Några, som redan börjat med nya SGX, har fått inbjudan till de första provlektionerna.


2018-04-28

Observera att kontanthanteringen i nya SGX har stramats upp lite. Ett besök anses inte som betalt innan kvitto/kontantfaktura skapats. Det/den behöver dock inte vara utskrivet/utskriven.


2018-04-25

Det är lite körigt just nu. Om vi missar något, glömmer att svara eller något annat tokigt, stöt på igen. Hoppas på förståelse och överseende.


2018-04-17

Vi rekommenderar starkt att Du använder bokningskalendern som utgångsläge när Du arbetar om Du inte har starka skäl till att låta bli.

Det blir ett bättre "flyt" i arbetat och risken för felregistreringar minskar. Du får en bättre överblick över vad Du har gjort och vad Du skall göra. 


2018-04-13

När Du skriver in en ny patient är det en bra ide att skapa ett ärende direkt. Tryck Ctrl + S för att spara patienten så får Du frågan

 om att snabbregistrera ett ärende. Vill Du skriva in något mer, ex. inkommande remiss i ärendet, svara nej på snabbregistrering och tryck istället F7

så kommer Du till ärendebilden/patientöversikten. Vill Du direkt boka patienten i kalendern, klicka på  (finns i både inskrivningsbilden och ärendebilden)

och sätt in patienten på önskad tid. Vi vill även slå ett slag för att använda JAAMIS för framtida redovisning av resultat.



2018-03-27

Om Du behöver registrera om ett besök MED patientavgift efter att e-frikortet "slagit till",

markera "Använd inte frikort" och välj adekvat avgiftskod, registrera besöket men inte i e-frikort.

  • No labels