You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 22 Next »

Först och främst: Har Du en stabil internetuppkoppling? Det är ett måste!

Vi kan inte garantera fullgod funktion på operativsystem < Windows 10.

Steg 1: Delta på webbseminarie "Introduktion till nya SGX"

  1. Innan du konverterar till nya SGX behöver du delta på en webbaserad introduktion av nya SGX. Vi lägger kontinuerligt upp nya utbildningstillfällen så att du kan välja ett som passar dig. https://support.antwork.se/x/PID1

Steg 2: Installera nya SGX och verifiera inloggning

  1. Installera nya SGX med SGX installationsprogram, https://install.antwork.se/filer/SGX.WinUI.Installer.exe
    1. Det är inget problem att ha både gamla och nya SGX installerat på datorn samtidigt och du kommer att ha tillgång till både gamla och nya SGX.
  2. Om du har problem med installationen kan du kontakta oss efter att du har verifierat nedanstående punkter. Kända problem kan vara
    1. Ditt antivirusskyddsprogram känner inte igen filen och varnar för att filen kan vara skadlig.
    2. Microsoft .Net framework 4.7.1 saknas på din dator som då behöver installeras, https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=56116
  3. Efter lyckad installation av nya SGX har du fått en ny SGX-ikon på ditt skrivbord.
  4. Dubbelklicka på ikonen och verifiera att du kommer till inloggningsrutan. Installationen är då klar. 
  5. Inloggning kommer endast att vara möjlig med ditt e-tjänstekort eller med Yubikey i kombination med lösenord. 
  6. Om du ska använda e-tjänstekort.
    1. Stoppa in ditt e-tjänstekort i kortläsaren.
    2. Verifiera att ditt namn syns i listan i fliken Certifikat. Om du inte kan se ditt namn i listan.
      1. Verifiera att e-tjänstkortet fungerar genom att logga in med kortet på någon av landstinget sidor som kräver inloggning med e-tjänstekortet.
      2. För att kunna använda ditt e-tjänstekort behöver du ha Net ID installerat på din dator. Du kan ladda ned programmet på http://www.vardgivarguiden.se/avtaluppdrag/it-stod-och-e-tjanster/etjanstekort/hantera-ditt-etjanstekort/
  7. Om du ska använda Yubikey i kombination med lösenord beställer du en Yubikey av oss. En yubikey kan endast användas av en användare.
  8. Verifieringen är klar. Välj Avbryt. 

Steg 3: Inför konvertering

Efter sista arbetsdagen i gamla SGX.

  1. Vad som inte konverteras med till nya SGX:
    1. Skulder och fakturor.
    2. Bokföring.
  2. Se till att skicka in alla dina landstingsbesök i gamla SGX.
  3. Se till att alla dina notat är signerade i gamla SGX.
  4. Ta ut bokföringsunderlag från gamla SGX och spara undan.
  5. Ta en säkerhetskopia i gamla SGX. Både sgx.zip samt dok.zip ifall du har några länkade dokument.
  6. Antwork kommer inte att spara din säkerhetskopia efter konvertering. Du måste själv spara din säkerhetskopia från gamla SGX ifall du behöver återställa informationen.
  7. Skicka säkerhetskopian till Antwork. Meddela helst dagen före, eller på förmiddagen, att Du tänker skicka, vi har bara kapacitet att ta emot visst antal samtidigt.
  8. O.B.S! Att inget Du gör i gamla SGX efter Du tagit säkerhetskopian kommer med i nya SGX. Så efter att säkerhetskopian är skickad så ska du inte länge jobba i gamla SGX.

Steg 4: Konvertering

  1. Vi konverterar dig till nya SGX.
  2. Vi återkopplar till dig via mejl när det är klart att gå igång skarpt i nya SGX. 

Steg 5: Efter konvertering

Dags att börja jobba i nya SGX.

  1. Starta SGX.
  2. Ange ditt databasnamn som du har fått av oss efter konverteringen. 
  3. Inloggning är endast möjlig med ditt e-tjänstekort eller med Yubikey i kombination med lösenord.
    1. Om du loggar in med e-tjänstekort.
      1. Stoppa in e-tjänstekortet i läsaren.
      2. Välj fliken Certifikat.
      3. Ditt namn visas i listan.
      4. Välj Logga in.
    2. Om du loggar in med Yubikey i kombination med lösenord. 
      1. Stoppa in din Yubikey i ett USB-uttag på din dator.
      2. Välj fliken Lösenord.
      3. Ange ditt användarnamn och lösenord.
      4. Tryck på den gröna ringen på din Yubikey utan att lämna fältet Lösenord.
      5. Yubikeyn genererar en nyckel efter ditt lösenord och du loggas in. Du behöver inte välja Logga in.
  4. Om det saknas obligatoriska uppgifter kommer du att behöva fylla i dessa innan du kan fortsätta.
  5. Verifiera att dina uppgifter är korrekta.
    1. Inställningar | Administrera användare
    2. Inställningar | Användarinställningar
    3. Inställningar | Administrera klinik
    4. Inställningar | Klinikinställningar
    5. Arkiv | Systemadministration | Systeminställningar
  6. Verifiera e-frikort om du har ett e-frikortsavtal med ditt landsting. För att testa om e-frikortstjänsten fungerar i SGX så kan du öppna Patientregistret och välja en patient och välja  uppe i menyn.
  7. Gör några stickprov på dina senaste patienter, besök och journaler och verifiera att uppgifterna är korrekta.
  8. Efter verifieringen så är det bara att börja jobba i nya SGX. 

Steg 6: Nya SGX

Efter övergång till nya SGX

  1. Vi startar körningar och jobb som bl.a. skickar SMS-påminnelser för morgondagens besök, stänger ärenden som inte haft besök på 3 månader och automatsignerar dina notat som är äldre än 2 veckor.
  2. Backup på ditt data sker dagligen helt automatiskt.
  3. O.B.S! När du har jobbat någon dag, skickar du in en fil till landstinget för att verifiera att allt fungerar korrekt. Vi vill inte ha någon överraskning i månadsskiftet.
  4. Läs mer om nyheter i nya SGX.


Som vi meddelat tidigare kommer priset för SGX att justeras i och med att vi får kostnader för server och lagring av data. Här är gällande priser 2018-04-11.

 

  • No labels