Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Mellan 2020-03-13 och 2020-04-31 30 kan ni registrera även telefon- och chattkontakter på samma sätt som videomöten Det för att tillfälligt undanta verksamheterna från begränsningarna vad gäller vilka besök som kan utföras digitalt för att minska antalet fysiska besök.
Om ni har talat med patienten i telefon i 45 minuter så registrerar ni ersättningskod Telefonmöte, normal 40-59 min. Kontrollera själv vilka regler och ersättningar som gäller dig.
Var noga i början med att kontrollera att korrekt aktivitets-KVÅ:er och tids-KVÅ:er föreslås och registreras på besöket enligt specifikation. Som vi har förstått det får inte tillägg för tolk rapporteras för dessa vårdtjänster. 
Kontrollera även extra noga när du skickar in fil till landstinget/regionen första gången med de nya ersättningarna att filen stämmer. Rapporteringsanvisningar finns att läsa på Vårdgivarguiden.Besök som ni redan har registrerat med Telefonrådgivning 90 kr och Chattrådgivning 90 kr uppdaterar ni till lämplig ersättningskod. Tyvärr får ni lägga till tids-KVÅ manuellt i journalen.

Videobesök

  • Vårdtjänst: Enskilt videobesök, kort (0-19 min) (25443)
    KVÅ-kod UX007 OCH en av ZV201, ZV202.
    Ersättning 90 kr
  • Vårdtjänst: Enskilt videobesök, normal A (20-39 min) (25444)
    KVÅ-kod UX007 OCH en av ZV203, ZV204.
    Ersättning 225 kr
  • Vårdtjänst: Enskilt videobesök, normal B (40-59 min) (25445)
    KVÅ-kod UX007 OCH en av ZV205, ZV206.
    Ersättning 495 kr
  • Vårdtjänst: Enskilt videobesök, resurskrävande (≥ 60 min) (25446)
    KVÅ-kod UX007 OCH en av ZV211, ZV212 osv.
    Ersättning 581 kr

...